Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.08.2006

On Mon, 28 Aug 2006, J-P wrote:

> Olisis tietenkin pitänyt kysyä tätä jo aikaisemmin. Onko kyseessä
> trombi, vai tavallinen ukkosmysky? http://www.jokilaakso.com/myrsky/
> Paikkaillisten tietojen mukaan kuului pitkän aikaan oli kulunut outoa
> hurinaa. Ison Rautaveden puolelta. Sitten oli tullut kohti toista
> järveä, Uuttanaa. Oli repinyt Seurakuntakeskuskuksen peltikaton, mennyt
> noin 300 metriä ja kääntynyt suoraan mun mökkiä kohti.
>
> Voiko olla joku syöksypurkaus. Kaikki pihapuut samaan suuntaan. Toisen
> kerran jo sama homma. Paikat ovat Eteläisessä Keski-Suomessa.
> Koskenpäällä.

Oma veikkaukseni on syöksyvirtaukseen liittyvä puuskarintama, jos puut samaan suuntaan. Trombi heittelee niitä vähän miten sattuu. Joskus syöksyvirtaus voi myös aiheuttaa puiden kaatumisen poispäin alueen keskustasta, mutta yleisempää taitaa olla että tuulet ovat riittävän voimakkaita vain yhdellä reunalla jossa puuskarintaman tuulet ovat samaan suuntaan kuin perusvirtauskin.

Ari-Juhani Punkka IL:stä (varmaan lukee myrskybongarilistaa) varmaan osaa sanoa vielä paremmin. Yleensä nuo saa parhaiten tunnistettua käymällä tuhoalueella, eikä aina silloinkaan päästä 100% varmuuteen.

Division of Atmospheric Sciences
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki