Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.08.2006

On Sun, 27 Aug 2006, Veikko Makela wrote:

> Taitaa olla joku epävarma havainto Suomestakin. Tuosta
> kaaren siirroksesta tai kahdentumisestahan on välillä
> ollut juttua täälläkin. Oliko niin, että syyksi on
> arveltu pisaroisen paikoittaista litistymistä?

Tulee mieleen Petteri Heikkisen valokuva Kuopiosta 80-luvun puolen välin paikkeilta. Ko. kuvassa näkyy päällekkäin kaksi pääsateenkaarta jotka näyttävät konvergoituvan yhteen horisontissa. Kuva tulkittiin aikoinaan heijastussateenkaareksi, mutta olen aina pohtinut mistä se heijastus tulisi kun valonlähteiden pitäisi olla parin asteen päässä toisistaan ja aurinko ei ollut lähelläkään horisonttia. Myös litistyneiden pisaroiden tapauksessa kaaret voisi yhdentyä horisonttia kohden koska horisonttitasossa litistyneetkin pisarat ovat pallomaisia (mikäli eivät tipu kallellaan).

Toinen mahdollinen tekijä olisi taitekertoimen muuttuminen, mikä on todennäköisempää meren tuntumassa (liukenevat merisuola-aerosolit).

Sinällään mielenkiintoista jos pisaroiden litistyneisyys todella voi aiheuttaa tällaisia efektejä, se edellyttää että pisarat olisivat pääosin samalla tavalla litistyneitä, mikä taas edellyttäisi hyvin samankokoisia pisaroita. Jos tällaisia tilanteita todella esiintyy, tulee myös 90-luvun lopulla simuttelemani ns. 90-asteen sateenkaari mahdolliseksi... Harmi vain että se näkyisi noin 90 astetta auringon alapuolella eli maata vasten, tekee bongaamisen hieman haastavammaksi...

Tässä voisi olla ainesta Applied optics -jutuksi, jos meriaerosolin voi sulkea pois laskuista.

Division of Atmospheric Sciences
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki