Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.06.2006

On Mon, 5 Jun 2006, Jenni Elina Holopainen wrote:

> Anteeksi vähän tyhmä kysymys, mutta mikä aiheuttaa pilviin ns. pohjat?
>
> Mulla ei ole tiedossa täsmällistä termiä kyseisille pilville, mutta usein
> niitä näkee, varsinkin viimepäivinä. Nämä pilvet ovat kuin valtavia aluksia,
> pilvilinnoja, ja kaikilla on melko tasainen pohja.

Lyhyesti sanottuna ilmakehän alimmissa kerroksissa, lämmityksen ja maanpinnan kitkan johdosta on paljon turbulenssia, mikä johtaa siihen että ilma sekoittuu tässä kerroksessa hyvin (ns rajakerros). Tämä taas johtaa siihen että lämpötila laskee ylöspäin melko tarkkaan sen verran mitä ilmanpaineen lasku aiheuttaa. Toisaalta voimakas sekoittuminen tarkoittaa että ilmassa on jotakuinkin sama määrä vesihöyryä kaikilla korkeuksilla (hyvin sekoittuneen kerroksen sisällä). Koska kylmässä ilmassa ei voi olla niin paljon vesihöyryä kuin lämpimässä, voi lämpötilan lasku ylöspäin johtaa tilanteeseen että tietyssä kerroksessa saavutetaan kastepiste ja tästä kun mennään vielä ylöspäin ilma ylikyllästyy ja alkaa muodostumaan pieniä vesipisaroita (eli pilvi). Tasainen pohja liittyy siis siihen, että sekoittuminen "tasaa" ilman ominaisuudet, jolloin lämpötilaerot johtuvat lähinnä vain paineesta mikä laskee ylöspäin mentäessä (kullakin korkeudella ilmanpaine vastaa sen korkeuden yläpuolella olevan ilman painoa).

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FIN-00014 University of Helsinki