Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.06.2006

On Mon, 5 Jun 2006, Veikko Mäkelä wrote:

> Pilvisäteitä ovat joo. Voihan niitä varmaan vastapilvi-
> säteiksikin kutsua vastahämäräsäteiden mukaisesti.
> Perspektiivihän saa yhdensuuntaiset säteet yhtymään auringon
> vastapisteessä, joka on myös sateenkaaren keskipiste.
>
> Nuo "säteet läpi kaaren" on yksi sateenkaariin liittyvä
> erityisilmiö, ei mitenkään harvinainen, mutta oma erityis-
> piirteensä. Niiden synty ei liityy sateenkaareen optiseen
> mekanismiin. Koska säteet ovat siroavaa auringonvalon ja
> pilvien synnyttämien varjojen yhdistelmää, aiheuttavat varjot
> samalla katkeamia sateenkaaressa, kun valo ei paista niihin
> [...]

Tuli sellainen asia mieleen että periaatteessa pisaroiden määrän tai kokojakauman muutos voisi myös saada aikaan kirkastumia sateeenkaarella ja se kirkas hohde kaaren sisäpuolella liittyy myös itse sateenkaari-ilmiöön (samalla tavalla kuin esim. 22 asteen rengas on oikeastaan vain sisäreuna itse halolle). Voisi siis olla ainakin periaatteessa mahdollista että tuollaisia juovia syntyisi myös sateen intensiteetin vaihtelun vaikutuksesta. En kyllä tiedä onko vaihtelu käytännössä riittävän voimasta. Tietääkö joku?

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FIN-00014 University of Helsinki