Kirjoittajan mukaan: Jenni Elina Holopainen (hopsis_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 30.05.2006

Kaunis huomio, Veikko ! Olen täysin samaa mieltä.

Nytkin näkemäni sivuaurinko oli hetken aikaa tajunnan räjäyttävän kirkas ja värikäs. Siinä oli safiiria, sineä, endless-keltaista. En valitettavasti osaa kuvata vielä saadakseni mosia ihmeitä tallennettua, mutta toivon ihmisten nostavan katseen ylös navoistaan, ylös huolistaan, ja nähdä miten kaunis voikaan olla jokin mitä emme hallitse.

Juuri katselin sammakonpoikasia, noita nuijapäitä. Vieressä uiskenteli kalanpoikasia, kauempana väijyi kepin näköinen hauenpoikanen. Metsässä lauloi sirittäjä, lähempänä laverteli lehtokerttu. Taivaalla kellui valtavia pilvilinnoja, aurinko loihi säteitään, kuikka lauloi äänensä tanssimaan järven aalloille, näin joutsenenkin mahtavan profiilin: mikään näistä ei tarvitse ihmistä. Kaikki tämä kauneus on olemassa, vaikka multa firma kaatuisikin ja sydän pirstoutuisi. Kevät, talven pakkasissa ja viimoissa uinuneet silkinhienot versot nostavat itsensä kohden aurinkoa, väkevä tammi herää herkkänä kuin balettitanssija kevääseen, orvokkeja keto täynnä, tuoksuja, tuulia, ääniä, niin täynnä maailma niin kaunista, ja minun sijani on vain kuunnella ja nähdä. Ei muuta. Ihmisyys, homo mensura, se on kaiken mitta ihmiselle, mutta kuitenkin, kaikista tärkein tapahtuu, vaikka minä vain istuisin ja katselisin.

~J