Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 12.05.2006

On Fri, 12 May 2006, Anne Pöyhönen wrote:

> Ajattelin että olisi kiva ymmärtää tarkemmin miten havaintopaikan
> korkeus vaikuttaa kangastuksiin, jotta osaisi seuraavan kerran sopivalla
> säällä hakea sopivia korkeuksia.

En tiedä onko siihen mitään yksinkertaisia nyrkkisääntöjä. Kangastus riippuu yhtäältä siitä miten ilman taitekerroin vaihtelee etäisyysja  pystysuunnassa, toisaalta siitä missä kohden havaitsija havaitsee. Jos taitekertoimella on merkittävää gradienttia vain ihan pinnan tuntumassa, silloin voi olla parempi ettei katsele liian korkealta, mutta toisaalta taas ihan pinnan tuntumassa katsoessa ei valonsäteillä ole paljon pelivaraa taittuilla kuin yhteen suuntaan eli kangastukset ovat äkkisestään ajatellen yksinkertaisempia. Yleensä rannikon lähellä taitekertoimen pystysuuntainen muutos on erilaista rannan tuntumassa ja kauempana rannasta, jolloin korkeammalta paikalta katsoessa ei näe ihan rannikovyöhykkeen vaikutusta säteen etenemiseen. Sekin voi olla hyvä tai huono asia ihan olosuhteista riippuen.

Luultavasti kaikkein järkevin tapa on pyrkiä paikkaan jossa voi vaeltaa pystysuunnassa ja hakea parasta korkeutta. Itse olen yleensä mennyt Kaivopuiston rantaan, siinä on kymmenisen metriä varaa juosta mäkeä ylös ja alas. Valitettavasti siinä on kyllä myös paljon saaria lähellä.

Kovin paljon käytännön kokemusta ei kyllä ole, joten voi olla että kokeneemmilla kangastelijoilla on parempia ohjeita annettavana. Muistelen kyllä että Parviainenkin suosii mäkien rinteitä jotta voi hakea parasta korkeutta. Onko Pekka muuten listalla?

--
Timo Nousiainen
University of Helsinki