Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 03.05.2006

On Wed, 3 May 2006, Veikko Makela wrote:

> Itse ainakin koen niin, että olen kiinnostunut siitepölykehistä,
> Bishopin renkaista, näistä punaisista auringoist ja muistakin
> vastaavista ilmiöistä. Ja tokihan kiinnostus ulottuu myös siihen,
> että mikä noita aiheuttaa ja väistämättä tulee vähän seurattua
> esim. siitepölytilannetta. Kuitenkaan en ole kiinnostunut tekemään
> varsinaisesti havaintoja hiukkasmääristä (no joo, eihän siihen olisi
> havaintovälineitäkään).

Jep, hiukkasmäärien mittaamiseen tarvitaan erityislaitteet (varsinkin jos puhutaan lukumäärätiheydestä). Hiukkasten kokonaismassaa saattaa voida arvioida arvausta paremmalla tarkkuudella säteilyn vaimenemisesta, esim. rajamagnitudista yöllä tai horisontaalisesta näkyvyydestä päivällä. Yksi potentiaalinen indikaattori olisi myös sinisen taivaan väri, se kun on sitä vaaleampi mitä enemmän siellä on muutakin kuin kaasumolekyylejä sirottamassa.

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FIN-00014 University of Helsinki