Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 23.04.2006

On Sun, 23 Apr 2006, Marko Riikonen wrote:

> Kun tässä tarkemmin asiaa ajatteli ja katteli, niin vaikuttaa siltä että
> täällä Helsingissä nuo paikallaan lilluvat yläpilvet ovat syntyneet
> lentokoneiden savuista. Niissä harvoin näkyy haloa (mielenkiintoista että
> talvella maanpinnalla taas voi muodostua komeakin näytelmä kun lentokone
> kiidyttää ilmaan radalta)
>
> Annen kysymykseen, eli kiteet on mitä luultavammin tosiaan väärän muotoisia.
> Jotain papereita olen selaillut cirrus-pilvien kidenäytteistä ja melkoista
> roskaa siellä tosiaan usein on. Näistähän on tehty sellaisiakin tutkimuksia,
> [...]

Minäkin olen itse asiassa yhden artikkelin jääkiteistä kirjoittanut havaittujen kidekuvien pohjalta, mutta en kuitenkaan halojen vinkkelistä. Sanoisin että ainakin keskilännen cirruspilvissä (joista minun data oli peräisin) kiteet on pääsääntöisesti aika roskaa, ja visuaalihavainnot pitkälti vahvisti vaikutelmaa.

Sanoisin että halojen näkymättömyyteen kunnollisen näköisissä pilvissä liittyy joko kiteiden epäsäännölliseen muotoon tai sitten kiteet ovat liian pieniä. Itse asiassa olen pohdiskellut voisiko pilven kirkkauden laskusta auringosta poispäin mentäessä laskea keskimääräisen kidekoon. Jos pilvet ovat optisesti ohuita, pitäisi onnistua, mutta paksujen pilvien tapauksessa monisironta sotkee tilanteen ja hommaa pitäisi oikeastaan simuttaa jotta näkisi miten käy... hommaa sotkee tietysti monenlaiset tekijät pilvikuiduista lähtien, mutta pinoaminen saattaisi olla tämän kannalta erinomainen ratkaisu...

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FIN-00014 University of Helsinki