Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 11.04.2006

On Tue, 11 Apr 2006, Veikko Makela wrote:

> Eklundin Tomin huomio kuvasta oikein. Helmiäispilvit ovat
> yksi PSC:n tyyppi. Muut vastaavat pilvet eivät käsittääkseni
> ole havaittavissa visuaalisesti maanpinnalta.

Tässä on vähän sama tilanne kuin valaisevienkin yöpilvien kanssa, toisin päin vain. Polaaristratosfäärin pilvet ovat polaariyön ilmiö, eli muodostuvat keskitalven aikana kun aurinko ei paista stratosfääriin, eli ei UV-säteilyn otsoniabsorptiota lämmittämässä ilmaa ja lämpötilat tippuu. Keväällä kun aurinko alkaa paistamaan napa-alueille, pilvet aktivoituvat otsonintuhoajina (reaktiot valokemiallisia joten niitä ei tapahdu ennenkuin aurinko alkaa paistamaan). Näemme vain ne PSC:t jotka aurinko valaisee sopivasti, eli lähinnä auringon ollessa horisontin tuntumassa.

Yöpilvien tapauksessa pitkälti sama juttu, eli niitä on "navanympärys" täynnä kesäaikaan, mutta ne ovat niin ohuita että näemme ne pinnalle vain silloin kun aurinko valaisee pilviä mutta ei alempaa ilmakehää. Eli yöpilvien tapauksessa aurinko kyllä valaisee niitä melkein koko ajan, mutta emme silti näe.

Eli siis PSC:n ja helmiäispilvien suhde kokolailla sama kuin valaisevien yöpilvien ja PMC:n (polaarimesosfäärin pilvien). Näin ainakin sen itse muistan.

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FIN-00014 University of Helsinki