Kirjoittajan mukaan: Jorma Lameranta (jorma.lameranta_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 29.03.2006

Näkemättä nyt puheena olevaa kuvaa, mutta samanlaisia kirkastumia lentokeneesta nähneenä veikkaisin, että siinä on kyse samasta ilmiöstä kuin liikennemerkeissä ja esim. helmiäisvalkokankaassa, joissa on pieniä lasi(?)helmiä, joista valo heijastuu takaisin tulosuuntaansa.

Täysikuulla havaittava kirkastuminen (oppositioilmiö?) taas johtuu siitä, että valon tullessa tarkalleen havaitsijan takaa kohteessa ei näy varjoja, vaan ainoastaan valaistua pintaa.

Jarmo Moilanen wrote:

> Moi,
>
> Ville Kinnunen lähetti minulle kuvan halosta lentokoneesta otettuna. Ilmiö ei kuitenkaan ole halo.
>
> Ensimmäinen selitys on glooria, mutta kun kuvassa ei näy minkäänlaisia värirenkaita lentokoneen varjon kohdalla näkyvän aika pienikokoisen valkean läikän ympärillä. Itselläni on vastaavanlainen kuva lentokoneesta Los Anglesista Aucklandiin väliltä. Valkea pieni kirkas läiskä pilveä vasten.

> [...]

Jorma Lameranta

Uudenmaan ympäristökeskus     Uusimaa Regional Environment Centre
Puh. 020 490 3044             Tel. +358 20 490 3044
Fax. 020 490 3202             Fax. +358 20 490 3202
Posti: PL 36, 00521 HELSINKI  Mail: P.O.BOX 36, 00521 HELSINKI, FINLAND
Sähköposti:                   Email:

mailto:jorma.lameranta_at_ymparisto.fi