Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (moilanja_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 03.03.2006

Kajaaninjokihan se siitä liruu. Valjastettu kahdella voimalaitoksella. Joki pysyy sulana kyllä, mutta kuten aikaisemmin todettua, nuo avoimet joet on yllättävän huonoja saamaan yksin aikaan haloja tuottavia jääsumuja. Tuo Vaalankurkku Oulujoessa olisi upea halopaikka jos sula vesi kykenisi yksinään loihtimaan jääkidekelejä. Sulan koko on nimittäin noin 100m x 3 km. Ajoin tänä talvena joka arkiaamu ja iltapäivä töihin ja takaisin siitä. Enkä oikeastaan nähnyt edes kelvollisia sivuaurinkoja joen synnyttämissä välillä komeissakin kidepilvissä. Muutamia kertoja seurasin pilviä jonkin matkan päähän, mutta ei mitään. Joskus ne pilvet saavat aikaan haloja, mutta yleensä jonkin matkaa ajelehdittuaan ilmavirran mukana.

Kajaanin sellutehtaan savuista sataa pakkasilla usein jonkinlaista kidettä ja muutaman komean sivuaurinkonäytelmän olen siinä tavarassa nähnyt. On Kajaanissa toki muutakin teollisuutta... Toki, tiedä sitten mitä teollisuus + liikenteen hiukkaspäästöt + joesta nouseva vesihöyry saa aikaan...

Tänään 3.3. täällä Vaalassa vähän yritystä, mutta zykiä ja 46 ylläsivuavakin jäi ihan näkökyvyn rajoille.

Jarmo

On Fri, 3 Mar 2006, Jarmo Moilanen wrote:

> Aika hulppea näytelmä!.. Täällä Vaalassa vain 54 km linnuntietä ei
> näkynyt mitään. Kajaanissa olen nähnyt muutamia hyviä yrityksiä ja
> suurin tekijä siellä on UPM-Kymmenen Kajaanin sellutehdas.

Kajaanin läpi menee muistaakseni myös joku "puronpahanen", hämärä muistikuva että olen joskus kävellyt sen yli (siltaa pitkin).

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki