Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 10.01.2006

On Tue, 10 Jan 2006, Reima I Eresmaa wrote:

> Wyomingin kaverit ovat viimein painaneet virtakytkintä. Katselin
> luotauksia viimeisen viikon ajalta. Jokioisissa on stratosfääri ollut -80
> asteen paikkeilla lauantain vastaisesta yöstä alkaen, Sundsvallissa jo
> muutamaa päivää aikaisemminkin. Siinä mielessä olosuhteet ovat kyllä
> varmasti otollisia helmiäisten suhteen.
>
> Tilanne on yhä päällä, joten katselkaa hyvät ihmiset taivaita. Erityisesti
> noista tuhkailmiöistä olisi hyvä päästä jonkinlaiseen varmuuteen.

Talviset korkeapainetilanteet ovat toisaalta otollisia kaukokulkeutumiselle, joten ehkä meille on kulkeutunut vain jotakin moskaa tuulten mukana... Veikko totesi joidenkin kuvien perusteella että kehä oli noin 5 astetta halkaisijaltaan ja itsekin ajattelin mitenkään mittailematta sen olevan sitä luokkaa, ei missään tapauksessa puoleen väliin 22 rengasta. Bishopista tuskin siis kyse, ainakaan se kehä minkä minä näin ei mikään bishop ollut. Vähän isompaa hiukkasta muutenkin kun tekee pienemmän kehän.

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki