Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 09.01.2006

On Mon, 9 Jan 2006, Veikko Makela wrote:

> Tuossa oli yksityisesti pientä spekulaatiota, että 8.1. illan
> näytelmällä voisi olla kytkentää tulivuori-ilmiöihin. Sanoin
> tuossa kyllä, että sinäänsä näkyneen kaltaiset suttuiset
> helmiäiset eivät ole täällä etelässä aivan epätavallisia.
>
> Mielenkiintoni asiaan heräsi, kun Peter von Bagh laittoi näyt-
> teeksi muutaman ottamansa kuvan, joista toisessa oli kovasti
> Bishopin rnekaan näköinen pyöreä läiskä horisontissa. Toisessa
> kuvassa taas oli aika lailla vaaleiden helmiäisten näköisiä
> pilviä.
>
> Asiasta tarkemmin, jos Peteriltä tulee lisäinfoa/kuvia.

> [...]

Eilen (8.1.) päiväkvelyllä katselin auringon ympärillä ollutta voimakasta loistetta. Se suorastaan hyppäsi silmille kun ensimmäisen kerran aurinko meni talon nurkan taakse. Koska ilmassa oli vähän savun hajua, arvelin että jossakin lähistöllä on ollut tulipalo tai jotakin ja aiheuttaa ilmiön. Toisaalta jos johtui savusta, tuli se aika kaukaa koska hohde auringon ympärillä oli aivan tasainen ja ei muuttunut sinä 30 minuutin aikana mitä olin kävelyllä.

Mitään Bishopin rengasta ei kyllä näkynyt.

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki