Kirjoittajan mukaan: Veikko Mäkelä (Veikko.Makela_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 09.12.2005

Ja tässä toinen...

Moi taas....Anteeksi off-topic viesteistä.

On 12/9/05, Veikko Mäkelä <Veikko.Makela_at_ursa.fi> wrote:

 Näitä korkean purkauspilven
> tapauksia tunnetaan kaiketi kohtalaisen vähän.

Pinatubo kokoluokan purkauksia (VEI - 6, mm. Santa Maria 1905, Katmai 1912, Krakatau 1883) tapahtuu keskimäärin ehkä 0-3 kertaa vuosisadassa. Siitä kertaluokkaa pienempiä (VEI - 5, mm. St. Helens 1980, El Chichon 1982, Bezymianny 1956) purkauksia taas ehkä noin +- yhden kerran 10:ssä vuodessa. Huomattavien maailmanlaajuisten ruskailmiöiden raja taitaa mennä tuossa VEI vitosen ja kutosen välissä. Vitoset saavat tavaran kyllä tarpeeksi korkealle ilmakehään ja voivat aiheuttaa upeita "paikallisia" ruskanäytelmiä, mutta sitä ei ole riittävästi pitkäkestoisiin maailmanlaajuisiin näytelmiin, kuten yleisesti näyttää käyvän kutosien jälkeen... Eli....niitä oikein korkean purkauspilven tapauksia on kyllä suht. säännöllisesti, mutta ei joka vuosi tai edes joka vuosikymmen eikä suurin osa niistä omaa riittävästi volyymiä aiheuttaa maailmanlaajuista väriloistoa, vaikka pilvellä olisikin korkeutta tarpeeksi.

> Joskus meillä on mietitty, pystyisikö Islannin tai vaikkapa Etnan pur-
> kaukset Italiassa tuottamaan meille tulivuorituhkaa niin paljon, että
> lyhytaikaisia tulivuorivaloilmiöitä näkyisi meillä.

Takuulla, 100% varmuudella!!! Aikaväli millä moinen tapahtuisi on taas sitten ihan eri asia. Esimerkiksi Islannista tunnetaan viimeisten pari tuhannen vuoden ajalta muutamia hyvin väkivaltaisia räjähdysmäisiä purkauksia, kuten ainakin Askja 1875 (VEI-5), Öraefajökull 1362 (VEI-5) tai Bandarbunga 1477 (VEI-5) ja suurempi määrä VEI-4 luokan pamahduksia.....

Etna kyllä myös pystyy tuottamaan riittävän isoja räjähdysmäisiä purkauksia, jotta isot ruskat, ainakin tavaran määrän ja korkeuden perusteella, olisivat mahdollisia. Moiset purkaukset eivät vain ole kovin yleisiä. Viimeisten 3500 vuoden aikana Etna on pari kertaa yltänyt oikein kunnon silmittömän raivon valtaan. Eli ei paljon sen harvemmin kuin Vesuviuskaan, itse asiassa.

Joten melkein pitäisin todennäköisempänä, että seuraavat tulivuoriruskanäytelmät tulevat samasta suunnasta kuin yleensäkin, eli...tropiikista tai Alaska/Japani/Kamchatka kolmiosta. Ihan vain siitä syystä, että siellä on enemmän niitä vuoria, joiden laavan koostumus on yleisemmin suotuisampaa niihin isoihin räjähdyksiin, joita noihin ruskiin tarvitaan.

> Kannattaa varmaan pitää mielessä, kun purkausuutisia seurataan, että joku
> mittava tapaus voi tuottaa samanlaisen jakson ilmiöitä kuin Pinatubo
> reilu 10 vuotta sitten.

Veikkaan, että kun seuraava "isohko" purkaus tulee ja jos tapahtuu edes osittain asutulla alueella sekä uutiskameroiden saavutettavissa, niin juuri kukaan ei voi olla huomaamatta uutisointia. Jos ja kun purkauksen volyymit rupeavat liikkumaan kuutiokilometreissä, on kyseessä sellainen spektaakkeli, että myös uutistalot tulevat huomaamaan jutun.

Tom E.

  • Uudelleen lähetetty viesti päättyy -----