Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.01.2005

On Fri, 14 Jan 2005, Reima Eresmaa wrote:

> Sillä yhdellä yliopiston meteorologian kurssilla, jossa näistä pilvistä on
> puhetta ollut, käytettiin yksinomaan nimitystä PSC, eli Polar
> Stratospheric Clouds. Meidän havaitsemamme helmiäispilvet ilmeisesti ovat
> yksi useista PSC:n tyypeistä.
>
> Tieteellisiä abstrakteja sisältävän MGA-tietokannan mukaan tieteellisessä
> kirjallisuudessa käsite "polar stratospheric clouds" on oleellisesti
> yleisemmin käytetty kuin käsitteet "mother of pearl clouds" ja "nacreous
> clouds" yhteensä (osumia tulee 570, 13 ja 21, respectively). Jos haun
> [...]

Yöpilvien osaltahan nimeämiskäytäntö on sellainen että Polar Mesospheric Cloud on yleisnimi ja valaisevat yöpilvet joita pinnalta nähdään ovat itse asiassa näiden pilvien ohutta 'ulkoreunaa'. Navan lähellä pilvet ovat paksumpia ja niitä havaitaan siellä satelliiteista lähes jatkuvasti silloin kun kausi on päällä, mutta pinnalta niitä ei siis näy valaistustekijöistä  johtuen. Valaisevat yöpilvet ovat myös historiallinen nimitys, polaarimesosfäärin pilvet on oikeastaan löydetty vasta satelliittihavaintojen myötä.

Vähän sama homma ilmeisesti helmiäispilvien osalta. Ymmärtääkseni helmiäispilvi on ihan käypä termi pinnalta havaituille pilville, vaikka ne ovatkin (myös) polaaristratosfäärin pilviä. Tämä on kyllä vain valistunut arvaus yöpilvien pohjalta.

IL:n otsoniryhmästä saattaisi löytyä joku joka on peuhannut asian kanssa enemmän nimenomaan tiedeyhteisön puolelta.

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki