Kirjoittajan mukaan: Veikko M{kel{ (pvtmakel_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.08.2000

On Sat, 5 Aug 2000, Riikonen Marko wrote:

> Näin tuossa tunti sitten sateenkaaren. En ole kauheasti sateenkaaria
> tutkiskellut, mutta ihmetytti kun pitkän aikaa pääkaaren interferenssikaari
> oli kirkkaampi kuin itse pääkaari ja hyvän aikaa itse asiassa
> interferenssikaari näkyi kokonaan yläosassa ilman pääkaarta. Alemmaksi
> mennessä sitten pääkaari ilmestyi näkyviin ja interferenssikaari hävisi.
> Sateenkaari näytti siis yläosastaan liikahtaneen pois paikoiltaan.

Tää juttu varmaan kuuluu paremmin ilmakehalistalle kuin halolistalle, joten siirrän sen sinne.

En osaa ihan tarkkaan sanoa tuohon, mutta pääkaaren ja inteferenssikaaren  kirkkaussuhteen tuntuu olevan konstikas juttu. Ne riippuu paljolti sadepisaroiden koosta. Itse asiassahana kaikki kaaret ovat, mikäli olen ymmärtänyt oikein, tulosta interferenssistä. Valosäteitä taittuu pisarasta vähän jonka suuntaan (Aleksanterin tumma vyöhykettä lukuunottamatta) ja tietyissä suunnissa on olemassa useampia taittumisreittejä pisarassa, joissa lopputuloksena on sama lähtösuunta pisarasta. Tietyissä suunnissa valosäteet "tappavat" toisensa, tietyissä vahvistavat. Eri väreille nämä suunnat poikkeavat. Kun sitten eri värit ja vahvistavat sekä heikentävät suunnat summataan tulee lopputulokseksi kaari ja interferenssit. Pisaroiden koko vaikuttaa vielä asiaan.

Tulipas pitkä lätinä.

Joo, voisiko tuossa olla kyse siitä, että yläosassa pisaroita riitti vain interferenssin kohdalla. Voisiko mennä niin tarkalle.. Tai jos eka interferenssikaari on jostain syystä pisarakoon takia kirkkaampi, niin yläosassa koko suysstemi on sen verran himmeämpi, että vain interferenssikaari näkyy. Yleensähän interferenssikaaret näkyvätkin parhaiten kaaren yläosissa.

-VeikkoM-