Kirjoittajan mukaan: Veikko M{kel{ (pvtmakel_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 09.08.1997

On Tue, 29 Jul 1997, Jarmo Moilanen wrote:

> Minulle noi yökköskoodit ovat hepreaa edelleenkin kun en ole vieläkään
> hommannut käsiini havainto-opasta aiheesta...

  Jarmo kyseli noista yöpilvikoodeista. Yritän lyhyesti tässä   kuvata yöpilvistä käytettäviä merkintöjä. Tässä kuten muussakin   havaintotoiminnassa on syytä muistaa, etteivät koodit ole itse   tarkoitus, vaan ainoastaan kätevä ja lyhyt tapa kuvata havaittua.

  Merkinnät perustuvat pitkälle kansainvälisesti käytettävään   havaintomenetelmään.

  1. Yöpilvien muodot:

  I harso: tasaista rakenteetonta yöpilvieä

  II	vyöt: pitkiä yöpilvijuovia.  Näitä on kahta selvää
        alatyyppiä:

	IIa	reunoiltaan epäterävtä
	IIb	reunoilotaan terävät

  III	laineet: lyhyitä, yleensä ryhmissä esiintyviä yöpilvijuovia.
        näitäkin on alatyyppejä:

	IIIa	suorat laineet
	IIIb	rakeenteeltaan aaltomaiset

  IV	pyörteet: kaikki mutkaiset tai silmukalla olevat muodot
        (voivat olla niin vyö- kuin lainemuotoisiakin)

  0 (tai V)  erikoiset ja tunnistamattomat muodot.  Itse olen
        luokitellut 0:ksi paksut kokkareiset yöpilvet.

  1b. erikosrakenteet

  P	poikkijuovat: pitkän vyön poikkikulkevat laineet tai vyöt,
        muodostavan kalanruotomaiset rakenteen.

  V	verkko: kahden erisuuntaisen vyö/laineryhmät ristiinmennessä
        muodostama rakenne

  S	solmut: kirkkaita pisteitä vyörakenteessä, esim. muotojen
        risteyskohdissa.

  2. kirkkaudet

  Asteikko: 1-5, jossa 1 on hyvin himmeä ja 5 erittäin kirkas ja   huomiota herättävä

  3. värikoodit

  Lyhenteitä väreille: S = sininen, sinertävä, Va = valkoinen,   Kr = kermanvärinen, P = punainen, O = oranssi, K = keltainen

  Näiden lisäksi annetaan yöpilvialueen rajoja ja liikesuuntia   atsimuuttilukuina (0=pohjoinen, 90=itä, 180=etelä, 270=länsi)   sekä korkeuksia asteissa (0=horisontti, 90 = zeniitti, >90   zeniitin ylittävä alue).

  Yöpilvihavainto-opas on minun pitänyt laittaa verkkoon ja kauan   sitten, mutta kuvien skannaus ja tekeminen on jäänyt. Itse   asiassa yöpilviopas oli minun ensimmäisiä laajempia WWW-projekte-   ja pari vuotta sitten.

  Yöpilvihavaitsijoille on myös kansainvälistä tietoa Tom McEvanin   yöpilvihavaitsijan sivuilla:

  http://www.personal.u-net.com/~kersland/nlc/nlchome.htm

                                                -VeikkoM-