havaintotornit-l@ursa.fi

viestiarkisto

Tämä havaintotornit-l@ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Pertti Pääkkönen (pertti.paakkonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.03.2006

Kiitos, Arto

En ollut vielä kolunnut nettiä riittävästi, että olisin törmännyt tuohon StarLight Pro ohjelmaan. Jos olettaa kaksi yhtä kirkasta tähteä ja ne selvästi erilleen toisistaan, saa ihan samannäköistä käyrää kuin meidän havainnoissamme. Sain samanlaisia tuloksia kotitekoisella simuloinnillakin, jossa otetaan peittymisen lisäksi huomioon heijastukset (hyvin yksinkertainen malli), mutta ei reunatummenemista.

Kyllä tuo lyhytkin periodi olisi mahdollinen ehkä parilla, jossa on todella kirkas kääpiö ja hyvin suuri mutta luminositeetiltään haikko seuralainen. En tiedä olisiko sellainen fysikaalisesti edes mahdollinen, eikä StarLight Pro näyttänyt oikein antavan luotettavia tuloksia semmoisesta systeemistä. Omalla simuloinnilla saan täsmälleen havaintojen mukaisia käyriä tälläisellekin systeemille. Ehkä niitä löytyy kuitenkin vain scifi- leffoista :-)

Havaintoja puuttuu ajalta 3 - 8 tuntia pääminimin jälkeen, joten sopivia ajankohtia löytyy päiviltä, jolloin pääminimi on noin 3 tuntia ennen pimeän tuloa. Näin ollen havaintoja voisi yrittää esim. 7.3. sekä 14.3. Taulukko http://cc.joensuu.fi/seulaset/ccd/VAR1335-0666/VAR1335-0666-minima.txt on edelleen valid.

Pertti

Lainaus Arto.Oksanen_at_tietoenator.com: