havaintotornit-l@ursa.fi

viestiarkisto

Tämä havaintotornit-l@ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Veikko Mäkelä (Veikko.Makela@hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 24.11.2004

From: Johanna Torppa [mailto:jtpesone_at_hidden_email_address.net] Sent: 23. marraskuuta 2004 10:21

From: Arto.Oksanen@hidden_email_address.net
Date: ti 23.11.2004 11:06

From: Johanna Torppa [jtpesone_at_hidden_email_address.net] Date: ti 23.11.2004 11:32

From: Pertti Pääkkönen [ppaakko@hidden_email_address.net] Date: ti 23.11.2004 12:08

Tässä tulikin jo kaksi 3200:n ongelmaa, liike ja sen himmeys. Uusien havaitsijoiden kannattaa ehdottomasti alkaa harjoittelemaan fotometriaa kirkkaammalla (mag 12 - 14) asteroidilla tai jollain muuttuvalla tähdellä (U Gem tms.). Asteroideilla kirkkaudenvaihtelut ovat melko hitaita, hienon kataklysmisen muuttujan pimennyksen havaitseminen on todella motivoivaa puuhaa fotometriaa harjoitellessa!

Pertti

--
Pertti Pääkkönen, PhD, Laboratory engineer University of Joensuu, Department
of Physics