Ursa   Viestintä   Listat   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

havaintotornit-l@ursa.fi

viestiarkisto

Tämä havaintotornit-l@ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Veikko Makela (veikko.makela@hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 10.02.2004

Hei!

Jotkut ovat ehkä saaneet tämän yhteydenoton joskus aikaisemmin. Lupasin kuitenkin Johanna Torpalle välittää tämän laajemmalti suomalaisille harrastajille. Valitsin alkuun kanaviksi havaintotorniverkkomme  sekä kuuplan-l-postituslistan.

Helsingin observatoriossa kehitellään menetelmää, jolla valokäyrien  avulla voidaan määritellä entistä tehokkaammin asteroidien fysikaalisia ominaisuuksia, mm. muotoa, pyörimisakselin asentoa ja sirontaominaisuuksia. Tämän toteuttamiseksi tutkijat tarvitsevat valtaisan määrä pikkuplaneettojen valokäyrämittauksia. Havaintoaikaa  tutkijoille on luvassa rajoitetusti ammattilaisobservatorioissa,  joten harrastajilla olisi valtaisa mahdollisuus avustaa tässä mielenkiintoisessa tutkimuksessa.

Havaintoihin riittää jo keskikokoinen kaukoputki sekä CCD-kamera. Lisätietoja hankkeesta löytyy Johanna Torpan kotisivuilta: http://www.astro.helsinki.fi/~jtpesone/. Soveltuvin osin havainto-ohjeita löytyy CAPS Guide to Minor Planet Photometry
-sivustolta http://www.minorplanetobserver.com/caps/PhotometryGuide.htm.
Siinäänsä perusidea on yksinkertainen: valitaan sivustolla ilmoitetuista pikkuplaneetoista sopivat, tarkastetaan efemerideistä (esim. http://horizons.jpl.nasa.gov/cgi-bin/eph) kohteen näkyvyys ja kirkkaus. Havainnot vaativat toki huolellista työskentelyä kuvauksen kanssa, mutta tuskin ovat mahdottomia niille, joilla CCD-kameran käyttö on hallussa.

Johanna Torppa (jtpesone_at_hidden_email_address.net) on luvannut myös antaa neuvoja ja ohjeita hankkeesta kiinnostuneille.

-VeikkoM-