Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 13.12.2005

On Tue, 13 Dec 2005, Jarmo Moilanen wrote:

> PS. Mitä J-P:n Hubble-vertaukseen tulee, niin amerikkalaiset tutkijat
> ovat käyttäneet kalliita LIDAR-laitteistoja ja lentäneet
> learjet-suihkukoneilla yläpilvissä keräten kidenäytteitä. Loppujen
> lopuksi heidän tuloksensa eivät pärjää halojaostossa tehtyjen
> tutkimusten rinnalla. Ne muutamat tutkimukset, jotka Sassen ja kumppanit
> ovat tehneet auttavat enemmän sää- ja pilvitieteilijöitä kuin
> halotutkimusta ja eihän he näytä edes tunnistavan omissa valokuvissaan
> olevia haloja oikein! Ehkä heidän olisi kannattanut käyttää enemmän
> [...]

Sen verran tähän on lisättävä että nuo lidar- ja learjet-tutkimukset todennäköisesti keskittyvät ihan muuhun kuin halomuotojen selittämiseen ja tunnistamiseen. Todennäköisimmin suurinta mielenkiintoa näiden jehujen tutkimuksissa on jääpilvien aiheuttamaa säteilypakotetta kohtaan, jolloin tarkoituksena on selvittää sellaisia suureita kuin asymmetriaparametri (eräänlainen integraali sironneen valon intensiteetistä kaikkien kulmien yli), kiteiden ekstinktiotehokkuus (kuvaa sitä miten tehokkaasti sirottavat ja absorboivat valoa joka niihin osuu) ja jälkimmäisestä koko kidepopulaation  yli laskettu ja pystyintegroitu pilven optinen paksuus. Näiden asioiden tutkimiseen saa rahoitustakin paljon helpommin kun ovat relevantteja esim. ilmastonmuutostutkimuksen kannalta. Ja kun käytännössä melkein kaikki tutkimustoiminnan rahoitus on kilpailtua, useimmiten tutkijat päätyvät tutkimaan aiheita joiden tutkimiseen saa rahaa, jotta olisi voita leivän päälle seuraavanakin vuonna.

Olen kyllä siinä mielessä samaa mieltä että esim. halohavainnoista olisi varmasti hyötyä tällaisessakin tutkimuksessa, mutta ongelma on siinä että haloja synnyttävä populaatio on (yleensä) vain pieni osa jääpilven kaikista hiukkasista, joten esim. noita edellä mainittuja suureita on ihan turha laskea pelkästään havaintoon sopivan halosimulaattorin tulosten pohjalta - ne eivät kuvaa koko pilveä, vain sitä populaatiota joka aiheuttaa halot ja ne tietysti sirottavat valoa eri tavalla.

Eli jos halotutkimus hyötyy enemmän halojaoston toiminnasta kuin Sassenin ja kumppaneiden learjetillä lentelystä, se ei tarkoita sitä että Sassen ja kumppanit olisivat tumpeloita jotka tuhlaavat amerikkalaisten veronmaksajien rahoja (mutta ei tietysti myöskään sulje pois sitä mahdollisuutta).

Syy siihen miksi ammattilaiset eivät kovin korkealla profiililla halorintamalla esiinnyt liittyy nähdäkseni nimenomaan tähän rahoitusongelmaan, tutkimusprojekti on aina myytävä rahoittajille ja rahoittajat rahoittavat mieluummin projektia jossa luvataan selvittää jääpilvien vaikutusta ilmastonmuutokseen kuin sitä minkälainen ja missä asennossa leijuva kide aiheuttaa Herra X:n mukaan nimetyn halon. Hyvä että harrastajilla on toisenlaiset prioriteetit.

PS. Ihmettelen kyllä itsekin lidarin käyttöä jääkidetutkimuksessa, vaikka kyllä sillä ainakin orientaatiosta saa ihan luotettavaa informaatiota ja sitä kautta voinee päätellä jotakin kiteiden aspektisuhteista. Jääkiteiden sironta täsmälleen takaisinsirontasuuntaan  on kyllä pirun vaikea mallintaa tarkasti, koska tavallinen optiikka ei yksinkertaisesti riitä.

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki