Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (moilanja_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 13.12.2005

Moi kaikille,

Sori J-P, mutta kyllä me menemme tekniikan puolelle silloin, kun haluamme ymmärtää haloja. Ihmissilmä ja ylipäätänsä ihminen on erittäin huono havaintoinstrumentti, jonka havaintoihin vaikuttaa niinkin sivuasia kuin havaintohetkellä vallitseva mieliala. Siksi tarvitsemme tekniikkaa dokumentointiin. Ja kun tekniikka, tässä tapauksessa valokuvaus, mahdollistaa sen että saamme tarkemman kuvan näytelmän sisältämistä haloista ottamalla käyttöön kuvankäsittelyn, miksi ihmeessä me emme käytä sitä? Se käyttämättä jättäminen olisi yksinkertaisesti typerää. Vähän samaa kuin jos J-P yrittäisi kynsin ja hampain kaataa puuta vaikka kirves ja moottorisahakin on jo keksitty...

Kuitenkaan kukaan ei kiellä havaitsijoita vain ihailemaan haloja. Tiedän, että eräät jaoston vakiohavaitsijat eivät juuri edes valokuvaa haloja vaan heille tärkeintä on halonäytelmän estetiikka ja kauneus ja siitä nauttiminen. Heitä ei välttämättä niin paljoa kiinnosta kaiken maailman teoriat ja syntymekanismit jotka ovat halojen taustalla.

Sitten olemme me, jotka haluamme todella ymmärtää mitä näemme. Mikä jääkide ja millaisessa asennossa se leijuu ilmassa ja miten valo kulkee jääkiteiden läpi on oma osansa halonäytelmän kauneutta. On hienoa että halon tapaisen kauniin luonnonilmiön taustalla on todella kaunis matemaattinen ja fysikaalinen syntymekanismi (professori Walter Tapen sanoja mukaillen). Kaiken lisäksi on yhä olemassa halomuotoja joiden syntymekanismia kukaan ei täysin ymmärrä.

Joka tapauksessa Ursan halojaosto ja tämä halo-lista on tarkoitettu kummallekin koulukunnalle aivan yhtä suuressa määrin. Kummankin koulukunnan edustajat ovat tervetulleita sillä edellytyksellä, että kumpikin suvaitsee toistensa näkökantoja ja ettei niistä ruveta riitelemään siitä mikä on oikein. Sitä me vähiten kaivataan tällä listalla.

Itseni lasken kumpaankin koulukuntaan. Osaan aidosti nauttia kauniista halonäytelmästä, mutta haluan myös ymmärtää sen syntymekanismeja. Siksi halokuvia tutkiessa turvaudun kuvankäsittelyyn, jotta tiedän mitä muotoja näytelmässä todella oli mukana, sillä minun rajoittunut ihmissilmäni ei aina kaikkea aivan varmuudella osaa rekisteröidä. Joskus kuvankäsittelyä tarvitaan jo siihen, että voidaan varmuudella identifioida jokin näytelmässä näkynyt halomuoto. Se ei aina ole niin helppoa kuin voisi luulla. Joskus joudumme jopa mittaamaan halokuvia varmistuaksemme mitä näimme. Tuleva halokirja muuten käsittelee tätä mittausaihetta aika paljon...

Ja ne fiilikset mitkä kunnon kolmiulotteisesti silmien eteen avautuva keinovalonäytelmä antaa miljardien lumitykkien synnyttämien jääkiteiden kimmeltäessä timanttipölynä ympärilläni ovat mahtavat! Soisin muidenkin arvostavan keinovalonäytelmiä ennemmän...

Jarmo

PS. Mitä J-P:n Hubble-vertaukseen tulee, niin amerikkalaiset tutkijat ovat käyttäneet kalliita LIDAR-laitteistoja ja lentäneet learjet-suihkukoneilla yläpilvissä keräten kidenäytteitä. Loppujen lopuksi heidän tuloksensa eivät pärjää halojaostossa tehtyjen tutkimusten rinnalla. Ne muutamat tutkimukset, jotka Sassen ja kumppanit ovat tehneet auttavat enemmän sää- ja pilvitieteilijöitä kuin halotutkimusta ja eihän he näytä edes tunnistavan omissa valokuvissaan olevia haloja oikein! Ehkä heidän olisi kannattanut käyttää enemmän aikaa kuviensa tutkimiseen kuvankäsittelyllä ja vähemmän aikaa Learjetilla lentelyyn..

Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista. Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku