Ursa   Viestintä   Listat   halo-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

halo-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä halo-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 09.08.2005

On Mon, 8 Aug 2005, Jarmo Moilanen wrote:

Hei,

> Itse lähestyisin ongelmaa siltä kantilta, että jos halo on jotenkin vain
> todettavissa taivaalla, on se havainto vaikka tekniikka olisikin hiukan
> erikoisempi. Periaatteessa pinotut halokuvat vastaa kuun halojen
> yhteydessä tarvittavia pitkiä valotuksia. Hiukan eroja tekniikoissa on,
> mutta ei niin paljoa että kannattaisi siitä ruveta napisemaan.

Totta, pinoaminen on monessa suhteessa kuin aikaintegraali, itse asiassa mikään ei estä pinoamasta vaikka peräkkäisten päivien kuvia yhteen. Samaan pinottuun kuvaan voi saada haloja jotka eivät normaalisti esiinny samanaikaisesti tai haloja eri kidepopulaatioista jotka eivät todellisuudessa esiintyneet samanaikaisesti. Myös halojen muotoriippuvuus auringon korkeudesta voi aiheuttaa sanotaanko mielenkiintoisia efektejä jos pinoaa kovin pitkän intervallin yli. En tiedä onko tämä ongelma, mutta ainakin asia kannattaa pitää mielessä.

Itse kannattaisin lähestymistapaa jossa pinoaminen aina kirjattaisiin erikseen sekä tieto siitä miten pitkän aikavälin yli on pinottu. Kirjaamalla pinoamishavainnot ne voidaan ainakin tarvittaessa suodattaa pois tilastoista jälkikäteen jos ilmenee tarvetta. Tässä on nimittäin sellainen riski että erilaisten pinoamis- yms. menetelmien kehittyessä aletaan havaitsemaan heikompia ja heikompia haloja kunnes tilastot saa heittää kokolailla romukoppaan: jokaisesta cirruksesta napataan vähintään 22 rengas ja vähänkin paremmasta pilvestä napsitaan jos minkälaisia haloja.

> Riikonen yritti Etelänavalla päästä samaan efektiin hyvin tummalla
> neutraaliharmaalla suodattimella, jolloin tulos olisi ollut auringon
> halojen suhteen sama kuin kuun halojen kuvaamisessa pitkällä
> valotusajalla. Harmi vain, että Nikon FM2 falskasi bajonettinsa välistä
> valoa filmille kun valotetaan.

Onko muuten tutkittu tai mallinnettu millä aallonpituudella halojen kontrasti olisi paras taustan kanssa? Ainakin taittumalla syntyvien halojen osalta joku väri voisi olla hyvinkin otollinen. Periaatteessa myös erilaisia suotimia käyttäen taittumalla syntyvät halot tulisivat vähän eri paikkaan ja tästä voisi saada esim. korkokuva-tyyppisillä menetelmillä myöskin työkalun heikkojen halojen havaitsemiseen...

> Itse asiassa pinoaminen on tutkimuksen kannalta upea juttu. Esim. on
> otaksuttu kidenäytteisiin pohjautuen, että pyramidikiteitä on usein
> taivaalla, mutta ei riittävästi näkyviin haloihin. Tässä pinoaminen
> mahdollistaa tämän otaksuman testaamisen.

Jep, olen lähinnä huolestunut noista tilastoista. Pinoaminen voi vääristää tilastoja paljon enemmän kuin tavallinen valokuvaus tai halopeilin käyttö ja vääristyminen riippuu siitä miten hyvin pinoaminen tehdään ja miten säännöllisesti sitä käytetään. Jos pinoamista esim. käytetään vain multihaloihin, harvinaisten halojen ja 22 renkaiden suhteelliset osuudet eivät enää olekaan vertailukelpoisia, yms. Luonnollisesti tilastojen kattavuus ja edustavuus on aina vähän niin ja näin, mutta tässä on mielestäni potentiaalia vääristää tilastoja tarpeettomasti.

--
Timo Nousiainen
University of Helsinki