Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 08.08.2005

On Sat, 6 Aug 2005, Marko Riikonen wrote:

> Hienoa että joku muukin kokeilee kuvien yhdistämistä haloissa! Itse yritin
> tuolla Registaxilla niitä joskus pinota, mutta en ymmärtänyt ohjelmasta
> pölähdystäkään. Lienee kuitenkin ollut lähinnä motivaation puutetta.
>
> Oman kokemukseni mukaan pilvet häviää aika hyvin sellasessa päälle 30
> kuvan sarjassa. Riippuu tietysti myös siitä mikä on kuvien ottoväli ja
> pilvien liikkumistahti.
>
> Laittelen aikanaan omiakin otoksia tuosta näytelmästä nettiin. Yhdistely
> toi esiin illan tilanteesta Hyvinkäällä 9 ja 24 ylemmät parheeliat ja 9
> renkaan.

Onko jaostolla muuten jo vakiintunutta käytäntöä siitä miten näihin pinottuihin haloihin suhtaudutaan tilastoissa? Pilvissähän on yleensä jos vaikka minkälaisia kiteitä ja se mikä tekee harvinaisista haloista harvinaisia on se että harvoin pilvissä on niin paljon sopivanlaisia kiteitä suhteessa muihin kiteisiin jotta halon kontrasti olisi riittävä sen näkemiseen. Tällä pinoamisella saadaan kontrastia lisättyä huomattavasti, koska pinoaminen lisää halon kirkkautta jotakuinkin lineaarisesti, kun taas taustataivaan kirkkaus kasvaa hitaammin kuin lineaarisesti (satunnaisen kohinan tapauksessa olisi verrannollinen neliöjuureen).

University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki