Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (moilanja_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 03.07.2005

Moi vielä,

Piti kommentoida vielä tuota artikkelia.

Häiskäthän esittelee artikkelissa valoreitin tuntemattomalle keinovalohalolle laatoista. Ainakaan minä en muista nähneeni sellaista, mutta se vaatiikin sen, että valo lampusta pääsee esteettä myös lampun "taakse" (havaitsija on "edessä") ja kun halutaan tausta tummaksi, se ei ole hyväksi. Valoreitti on 3-1-7-5 eli kyseessä olisi siten "supersivuaurinko" -vertauksella "superhorisonttirengas", sillä 3-7-5 on horisonttirenkaan valoreitti. 3-1-7-5 valoreitti on horisontin yläpuolella mahdoton auringolla tai kuulla.

Kyseinen halo on kuin loivasti horisonttirenkaalta nouseva aurinkokaari, joka kuitenkin kulkee aina zeniittiin muodostaen aurinkokaarimaisen lenkin valon yläpuolelle. Siinä pitäisi olla zykin korkeudella sivuilla kirkastumat. En ole ihan varma, mutta kirkastumat johtuvat varmaan intenstiteetin putoamisesta eli valoreitin siirtymisestä zykkiin tai varsinaiseen horisonttirenkaaseen ja kyseessä voisi siten olla sinijuovan kaltainen ilmiö.

Vaatinee aika mielettömän jääsumunäytelmän näkyäkseen kunnolla, mutta heikko tapaus voisi olla aika mahdollinen mikäli häiskien laskut pitää kutinsa.

Häiskät ovat vähän sekoillee nimissä. Ei ihme kun pystymetsästä ovat hommiin melkein ryhtyneet. Jutussa lukee, että sivuava-asennon simuissa näkyy superparheliat vaikka tarkoittavat tietysti Wegenerin vasta-aurinkokaaria.

Jarmo