Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (moilanja_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 03.12.2004

Kyllä tuo lintuvertaus minustakin hiukan ontuu.

Linnuilla on kyky piiloutu ihmiseltä, mutta se lintuyksilö ei häviä minnekään. Kuoriutumisensa ja kuolemisensa välillä se on periaatteessa joka hetki löydettävissä. Jos lintu on harvinainen enkä sitä kenties omalla takapihallani näe, voin aina pakata kamppeeni ja matkustaa sinne missä lintu asustaa ja parantaa huomattavasti mahdollisuutta nähdä se. Halojen kanssa tämä ei vain toimi samalla tavalla. Jos haloa ei ole, sitä ei ole. Ei auta vaikka lähtisin tältä istumalta Saskatooniin Kanadaan odottamaan seuraavaa 44° sivuaurinkoa, 66° sivuaurinkoa ja Kerniä jotka siellä näkyi 1970. Luultavasti ehtisin kuolla vanhuuteen ennen kuin minua onnistaa. Jossain päin maailmaa jollain voi olla Saskatoonin näytelmän jäljennös juuri tällä hetkellä päänsä päällä. Tätä tarkoittaa se, kun puhutaan halojen harvinaisuudesta. Se on tavallaan havaitsijakohtaista harvinaisuutta.

Uskoakseni vaikka meillä olisi jokin ihmelaite, joka näkisi samalla hetkellä kaikki maapallolla tällä hetkellä näkyvät halot, emme saisi halolistaa täyteen. Yleisimpiä haloja varmasti löytyisi puolelta jos toiseltakin. Huomattava määrä harvinaisuuksiakin tarttuisi laitteemme kuvantamisvälineisiin, mutta uskaltaisin lyödä vetoa, että kaikkia tunnettuja haloja ei silti näkyisi. Kaikista niistä syistä joita on muissa viesteissä kerrottu.

Jarmo