Kirjoittajan mukaan: Teemu Ohman (tohman_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 16.07.2004

Terve kollegat,

pari lyhyttä kommenttia Ismon oivaan avaukseen:

On Thu, 15 Jul 2004, Ismo Luukkonen wrote:

> Sivusto perustuisi vanhaan tutuun haloruudukkoon, jossa eri symbolit
> markkeeraavat eri halomuotoja. Tätähän nähtiin takavuosina UMi:ssa ja
> yhteenvedoissa, ja itse käytän sitä omilla nettisivuillani.

Ja ruudukon ylivoimaisuushan on siinä, että se on niin äärimmäisen havainnollinen. Mikään systeemi ei oikein sitä pysty päihittämään. Ismon sivuilla oleva perusversio on myös riittävän selkeä jotta se aukeaa kertavilkaisulla, jaostossa käytössä olleen ruudukon loppuaikoina se oli niin täyteen tupattu ettei siitä tahtonut enää selvää saada.

> Onko tällainen koko Euroopan (tai koko maailman?) kattava
> halohavaintosivusto järkevä ja mahdollinen?

Euroopan puitteissa kannatan lämpimästi. Tämä olisi tervetullut paluu juurille ja voisi innostaa itse kutakin tarkkailemaan taivasta vähän tarkemmin (katson juuri kuvitteelliseen peiliin). Jaoston havaintomääräthän ovat pudonneet rankasti huippuvuosista, vaikkakin halotiede sinänsä onkin edennyt huimasti. Ruohonjuuritason toimintaakin tarvitaan taas, ja uutta verta. Vaikka Ismo jaksaa aina vaan, muille tahtoo väkisinkin tulla jossain vaiheessa pidempiä tai lyhempiä suvantovaiheita.

> Onko ehdotettu minimihavainto riittävä (muistaen, että kaikki tähän lisää
> lisää työmäärän moninkertaiseksi)?

Kellonaika voisi ehkä olla hyvähkö lisä, jotta voisi kiinnostuksen mukaan karsia Auringon/Kuun korkeuden rajaamat mahdottomat havainnot pois.

> Onko vaarana, että minimihavainto halosivustoon vähentää oikeita havaintoja
> jaostoon (porkkanana voisi olla, että sivustoon tulevat havainnot eivät
> oikeuta ilmais-Umiin)?

On vaarana (tosin voiko niiden määrä enää paljon vähentyä?), mutta aina voi yrittää ajatella positiivisesti, että voisihan tuo ehkä poikia jonkun "oikeastikin" havaitsevan lisää. Eikä missään nimessä ilmais-UMia pelkistä sähköhavainnoista.

> Onko tämän perustan ympärille mahdollista ja kannattavaa liittää muuta
> aktiviteettia, esim. keskustelupalstaa, artikkeliarkistoa, havaintojen
> kommentointia... (näitä en sitoudu ylläpitämään, vaan joka osiolla voisi
> olla vaikka oma vastuuhenkilö)?

Varmaan kaikki kannattaa periaatteen tasolla, kunhan ei vaan itse tarvitse tehdä mitään...?

Mainio idea. Runtatkaa hommaa C:lla eteenpäin.

Hyvää Cygnusta/kesää kaikille. Minä lähden Siperiaan.

        Teemu