Ursa   Viestintä   Listat   halo-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

halo-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä halo-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (moilanja_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 22.03.2003

Tervehdys,

Olli soitti tuossa eräästä toisesta asiasta ja keskustelimme myös tästä mahdollisesta aurinkokaaresta.

Ilmeisesti asia jäänee lopullisesti varmistamattomaksi ilman kuvia.

Käsittääkseni Olli näki aurinkokaaren kaltaisesti auringosta lähtevän kaaren pätkän 22° renkaan sisäpuolella. Sain sen kuvan (Olli korjatkoon), että kaaresta näkyi vain yksi pätkä auringon yllä toisella puolen. Näissä pahasti toispuoleisissa tapauksissa täytyy olla aina erittäin tarkka, sillä kapeat pilvikuidut on hämännyt joskus kokeneitakin havaitsijoita varsinkin lähellä aurinkoa. Toisinaan tulee näitä erikoisia havaintoja kuten se Jari Piikin valokuvaama ukkospilven seassa näkynyt erittäin terävä ja kirkas valkea kaari, josta ei oikeastaan vieläkään tiedetä varmasti oliko kyse halosta vaiko pilvestä... valokuvista huolimatta!

Aurinkokaari tuppaa yleensä näkymään sen lenkkinsä kaukaisimmalla osalla eli yleensä siitä näkyy zeniitin seudulla kiertävän lenkki. Tosin on muutamia tapauksia, joissa aurinkokaari näkyy lähinnä X-mallisena ristinä auringon kohdalla. Lisäksi Parryn kaaresta Olli ei ilmeisesti saatu havaintoa. Se yleensä esiintyy aurinkokaaren näkyessä ja on vielä usein voimakas ja terävä, sillä ne syntyvät samasta jääkidepopulaatiosta ja kiteiden tulee olla hyvin asennoituneita (-> terävä Parry) jotta aurinkokaari näkyisi kunnolla.

Aurinkokaari on sen verran harvinainen halo (kourallinen havaintoja Suomessa tähän mennessä), että sellaisen nähdessään olisi paras ryöstää lähin valokuvausliike... Jospa joku toinen on onnistunut valokuvaamaan aurinkokaaren samana päivänä kuin Olli sen näki (toivoisin kuvia tarkastettavaksi tuolta päivältä). Silloin Ollin havainnon arvo nousee selvästi. Hiukan todennäköisyyttä kasvattaa lisäksi se, että viime päivinä Suomessa on ollut liikkeellä vasta-aurinkokaaria (ainakin Ruoskasen Jukka kertoi nähneensä Greenlerit ja Trickerit Kotkassa 16.3. eli samana päivänä kuin minä näin Greenlerit täällä).

Jarmo