Kirjoittajan mukaan: Veikko M{kel{ (pvtmakel_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 11.05.2002

On Sat, 11 May 2002, Jani Katava wrote:

> Veikko Mäkelältä tuli Imatralta tekstiviesti:
> siellä näkynyt tänään mm. Trickerit, Wegenerit,
> 120 saurit "pystyjuovilla", Parrya yms...

Itse lähdin äitienpäiväksi tänne Kaakkois-Suomeen. En tiedä oliko se onnekas veto, mutta haloja on riittänyt. Koko Etelä-  on tainnut olla melkoinen halopäivä. Taivaan on välillä kattanut tasainen CS-kerros, välillä on ollut kuituisempaa  tavaraa. Joka tapauksessa hvyiä kiteitä on ollut liikkeellä.   Mielenkiintoista on ollut halojen vaihtelu ja näytelmäjakson  kesto.

Ympäri havaintoverkkoa on oltu hereillä. Päivän aikana on tullut varmaan puhuttua kymmenkunta puhelua ja tekstiviestejä on liikkunut  tuplaten suuntaan ja toiseen: Turku, Kouvola, Tampere, Espoo, Hartola, Tuusula..

Itselle päivä on ollut melkoinen tuplajättipotti:

Noin 12.45 se alkoi sillä, että havaitsin Lappeenrannassa kirkkaat ysk,ask, 22r ja vastapuolella hr+wegenerit. Bussi pysähtyi asemalle 5 minuutiksi, jossa välissä ehdin käydä ulkona ottamassa pari kuvaa.

summary: 22r, ysk, ask, hr, Weg

Soitto Hämäläisen Kaitsulle, joka olikin Kouvolassa. Siellä alkoi tulla haloja näkyviin, vähän myöhemmin tuli tekstari, joka kertoi pyramiditavarasta.

Klo 13.30 lähestyi Imtaraa, halot näyttävät hiipuvat paksuuntuvaan cs-kerrokseen. Ajaatelin, että siinä se taisi olla. Imatralle saavuttuani näkyy kuitenkin sielä auringonpuolella sivuavat ja vastapuolella pitkään hr:ää.

Klo 14.30 Luukkosen Ismolta viesti Turusta, että pyramideja siellä. Vastaan ja valitan ettei näy Imatralla. Juuri kun olen päässyt lähettämästä tekstaria, niin eikös epävarmat 9r ja 18r ilmesty kehiin. Olen vielä epävarma pyratavarasta, mutat ylläsivuavan seutu näyttää sikäli oudolta, että epäilen 22ysk yhteydessä myös 23p:a. Menee vajaa puoli tuntia siinä kuvaillessa ja seuraillessa ja, no niin, nyt pyramiditavaratkin ovat ihan varmoja ja kirkastuvat. Pyramidirenkaiden  ja kaarien kanssa vahvana on kuitenkin nomraali pylväskidehalot,  ysk+ask. Nyt 23p erottuu 22yks:n kyljestä. 9r kokonainen,  kirkastumat kyljille, ja hetken myös alla. 18r himmeänä, hetken pystykirkastuma myös sivulla. 22r:n tienoilla on leveä 3 asteen diffuusi vyöhyke, joka lähellä ask:ta muuttuu teräväksi 22r:ksi. Eli tässä on sitten noita muita renkaitakin. 24p-läikät molemmin puolin. 20r ilmestyy 18r:n ja 22/23/24?r:n väliin. Klo 15.20 olen aavistavina 35r:ää yläoikealla.. kuvaan luonnollisesti.

Näytelmätyyppi muuttuu klo 15.25 kuin veistellä leikaten pyramiditavarasta  tavanomiasemmaksi pylväskidenäytelmäksi, johon mukaan myös heikosti laattaa. 22+ysk+ask luonnollisesti. Vasta nyt huomaan metsästää 46ask:a ja se löytyy vasemmalta, 46r ja/tai 46ysk ilmestyy tosi heikkona ja epäselvänä näkvyiin. Hr venyy oikealle. Ei näy 120sauria kuitenkaan. Ei myöskään viitteita wegeneristä. Sauria heikkna, jotain Lowitz-tyyppista efektiä ehkä..

Pilvi paksunee ja halot tuntuvat hiipuvan. Klo 16.25 aavistelen jotain Parrymaista ysk:n yllä. Olen erottavinani punertavaa, vaikka ei mitään terävää kaarta. Efekti näkyy edelleeen 17.10. Tällöin alkaa taas 46:n seudulla voimistua. ZYK:n tienoille ilmestyy väriä ja valoalue, vähän renkaan olosita oikealle. hr:ää jo yli 100 astetta oikealle.

Tästä eteenpäin klo 17.15- alkaa ydin alueen oikealla puoliskolla tapahtua vahvistumista. zyk, 46ysk + r,ask näkyviin myös. Nova ry:n pj Rauno Päivinen, joka asuu lähistöllä soittelee, kun olin aiemmin yrittänyt. Sovin että tulen kohta hänen pihaansa. Matkalla halot kovenevat koko ajan, 120sa näkyviin ekaa kertaa tänään.

Kun ehdin Ranen luokse, auringonsuunta on jo kova, tosin oikeapuolipainotteisesti.   Parry on nyt varma, 46r+ysk+ask+zyk-yhdistelmä selvänä.. Saurin kirkkaat, ehkä Lowitz-efektiä myös. Mutta mitä, mitä+ hr kiertyy ympäritaivaan, kun vasenkin puolisko alkaa vahvistua.   120sa selvä, pystypilari näkyy selvästi. Vastapuolelle kirkastuma, tulisiko Wegenerit kohta... ei vaan.. Trickerit!! Tätä kannatti odotta. Trickerit (ehkä mukana myös diffuuseja) kaartuvat ylhäällä sisäänpäin, mutta ei riitä silmukaksi asti ihan. Välillä joka k=2 alapuolisilta osiltaan.

Molemmat 120sa:t näkyvät, molemmissa pystypilaria. Vasemmalla (vauriin katsottuna), ilmestyy vähäksi aikaa voimakas sininen aluer.. sinijuova! Hiukan myöhemmin näkyy 120sa:t, noin 130-135 alueella molemmin puolin pitkulaiset kirkastumat, näiden välillä Tricckerit. Haukon henkeäni ja kuvaan ja pyydän Ranea kuvaamaan digillä.

Auringon puolella kaikki maintsemani kirkkaina. Lisäksi olen aavistavinani oikealla 46ysk:llä, vähän ysk:n ja renkaan eroamiskohdan  alapuolella kirkastuman, Tapeako?

Klo 18:n jälkeen alkaa hiipyä auringon puolella, mutta oikealla puoliskolla hr:n yläpuolelle ilmestyy Wegenerin pätkä. Pitkään tutkin, onko pilvijuova, mutta ei liiku ja lopuksi hento punainenkin  näkyy. Itse asiassa näkyy tietyssä asennossa aurinkolaseilla  katsottuna.

Vähitellen hyvä pilvi väistyy itään ja taivas alkaa seljetä. Vileä klo 18.40 näkyy lähes 5 asteen pystypilarinen 120saur ja kirkastuma vastapuolella.

summary: 22r,ysk,ask,sa,hr,Low??,46r,46ysk,46ask,zyk,Parry, 120sa+pil,'va',Tricker,Weg,Diff?,sinijuova,135 kirkastumat, Tape?

Huh, huh kerrakseen!! Toivottavasti muuallakin on onnistanut porukoita. Itse en voi olla kuin tyytyväinen.

-VeikkoM-