Kirjoittajan mukaan: Veikko M{kel{ (pvtmakel_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.04.1999

On Wed, 28 Apr 1999, Jonne Itkonen wrote:

> Hmm, onkohan kukaan kokeillut digitaalikameroita halojen kuvaamiseen?
> Liian pitkät valotusajat?

Minusta tästä oli vastikään puhetta, kun Luukkosen Ismo esitteli käsiteltyjä kuviaan. Tätä seuraanneessa kuvankäsittelyä koskevassa keskustelussa tai tulla noi digitaaliset kameratkin sivuttua. Oksasen Arto taisi todeta, että kameroiden dynamiikka ei riitä ainakaan heikkojen halojen kuvaamiseen. Myös kameroissa käytetty kuvanpakkaus häivyttää Arton mukaan halomaisia yksityiskohtia.

> Ja kolmas asia vielä, sovittaiskos käytäntö
> tuollaisille aamuisille hälytyksille? Joku avainsana viestin otsikossa
> auttaisi erottelemaan sen, ja sitten voisi järjestellä vaikka jonkun
> hälytyksen omaan koneeseensa moisen sattuessa, että ulos tajuaisi
> juosta.

Voisi olla. Olisiko subjektiin "HALOVAROITUS:" tms. Mutta tätä ei sitten käytetä kuin korkeintaan B-lomakkeen muoto varoitettaessa, ja niissäkin voisi jotain kriteeriä harrastaa. Muutoin tämä lista kyllä tukkeutuu. Mutta miksei. Itse tässä kyllä totesin, että näin lomalla ollessaan ei tule kauhean aktiivisesti seurattua mailia. Ja työaikaankin vain muutamia kertoa päivässä. Mailitse tulevat varoitukset saattava ainakin minulla (ja monella muulla) jäädä vanhoiksi. Uskon kyllä, että on paljon niitäkin, joita se hyödyttäisi.

Nostalgiamielessä aloin muistella noin 10-15 vuoden takaisia aikoja, jolloin haaveiltiin, että radiopuhelimet tms. piipparit olisivat mukavia hälyissä. No, nyt lähes joka äijällä ja naisella kännykkä. Tänäänkin tuli muutama soitto soiteltua/saatua ja muutamat tekstiviestit singahtelivat.   GSM-tekstiviestit vois olla nykyajan piippariverkko. Noitahan saa läheteltyä isommallekin joukolle nettigatewayn kautta. Jos haluaisi tuon saada luotettavasti toimimaan, niin siitä varmaan olisi hyvä siitä jotain maksaakin. Ja pitäisi olla hyvät pelisäännöt (ihan kuten täällä sähköpostissakin). Ainakin näin keväällä ja pitkin kesääkin varoituksista olisi iloa. Kun nyt ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla ole puhelinrinkiä,  niin tulee soiteltua enempi tai vähempi satunnaisille havaitsijoille.

-VeikkoM-