finsprite-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä finsprite-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Timo Kantola (timo-kantola_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 24.05.2011

Merjalle, ja muille kiinnostuneille:

Nuo yläsalamakuvat on tulleet sivutuotteena tulipallojen metsästyksessä ja on noissa yläsalamissa omat luonteenpiirteensä. Niiden etsinnässä on muutama kikka:
Perusjutut on että kuvauslaitteiston kello on ajassa - mielellään sekunnilleen. Kuvauskameran kuvaussuunta on oltava selvillä.

1 - pelkästä kuvasta katsoen Sprite jättää tuollaisen tuhnun , joka tarkemmin katsoen on vaakaraidallinen ( videokamera kuvassa ) , vaakaraidat johtuu lomitetusta kuvasta , joka toista kennon vaakajuovaa valotetaan sillä aikaa kun joka toista juovaa luetaan. Jos ja kun väläys on riittävän lyhyt, osuu valo kameraan siten että välähdyksen hetkellä luettavana olevat juovat ei saa valoa , vaan jäävät tummiksi. Tuollainen vaakaraidallinen tuhnu on potentiaalinen yläsalama. Lisäksi tuollaisia juovallisia tuhnuja - jotka näkyvät säännöllisen epäsäännöllisesti - ei muut taivaan ilmiöt ole aiheuttanut. Tuonne linkin viimeiseksi kuvaksi on lisätty osasuurennos noista yläsalamoista joissa näkyy videon aiheuttama vaakajuovitus:

http://www.ursa.fi/myrskybongaus/finsprite/kuvia/pieksamaki_20100816-17/

2 - jos vaakaraidallinen tuhnu näkyy kuvassa, pitää selvittää onko kyseisenä aikana ja kyseisellä suunnalla ollut salamointia tuohon aikaan - Antti Mäkelä on silloin se jolta kysytään. Jos salamointia on ollut samalla suunnalla samaan aikaan - todennäköisyys yläsalamakuvaan kasvaa edelleen.

3 - paras tilanne on jos kyseinen tuhnu on saatu kuvattua myös jostain toisesta kamera-asemasta , silloin saadaan etäisyys ja kellonaika sekä salamanpaikannustiedoista kyseinen salama ongittua esiin .

Kun saat kamera-asemasi toimintaan, kannattaa sitä pitää öisin päällä vaikka potentiaalisia ukkosia ei olisi tiedossa, taivaalla on muutakin mielenkiintoista , ja tulee kuvien tulkinta tutuksi. Jollain VideoAnalyzerillä kuvattuna tulee noin 300-700 kuvaa / yö ja ne on aika nopea vilasta läpi jollain kuvienkatselu ohjelmalla.

Timppa

jotka

aikaansaannoksiksi,

taustataivasta,