finsprite-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä finsprite-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Panu Lahtinen (pnuu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 24.05.2011

On Mon, May 23, 2011 at 07:24:38PM +0200, Timo Kantola wrote:
> Hei,
> Panu laitto Ursan palvelimlle muutaman Spritekuvan (13 kaikkiaan) jotka
> sain yöltä 16/17 elokuuta 2010
> Kuvat on mallina siitä mitä voi odottaa noin 600km etäysyydeltä
> kuvatuista yläsalamoista watt902H + 3mmF1.0 kameralla.
> - ihan vaan siksi että tiedätte mitä etsiä niistä kuvista ( jos ette
> ole aiemmin näitä nähnyt ) Kaikki Spritet on kuvien vasemmassa
> alakulmassa navetan katon tuntumassa.
>
> Linkki kuviin :
> http://www.ursa.fi/myrskybongaus/finsprite/kuvia/pieksamaki_20100816-17/

Kiitoksia vielä Timolle esimerkkikuvista! Yksittäisissä kuvissa noita voisi luulla kosmisten säteiden (suurienergisiä hiukkasia) aikaansaannoksiksi, mutta niiden esiintyminen toistuvasti samalla alueella kuvassa olisi liian epätodennäköistä.

On muuten osunut melko hurja tulipallokin tuohon yhteen kuvaan!

Kiitoksia myös Mikkelin Ursan Akille ja Janille, hekin laittoivat esimerkkikuvia näytille:

http://www.ursa.fi/myrskybongaus/finsprite/kuvia/mikkeli/

Kuvat on valikoitu kattamaan sekä vaaleahkoa että pimeää taustataivasta, jotta saa käsityksen miten hyvin nämä erottuvat erilaisissa olosuhteissa. Mukana myöskin hyvin harvinainen viuhkasalama (eka kuva) sekä maailman pohjoisimmat yläsalamat, vieläpä värikameralla kuvattuna.

> PS.
> -Niin olisi kiva jos tietäisi kuinka suuri joukko meitä on ...

Sähköpostilistalla meitä on 35, Antille salamadataa varten ilmoittautuneita oli muistaakseni 5 tai 6. Pari kuulemma vielä jahkailee, kun ei ole (valvonta)kamera vielä valmiudessa. Jatkuvasti taivasta kyttääviä kameroita on käytössä tällä hetkellä käsittääkseni vain kolmessa paikassa: Pieksämäellä, Mikkelissä ja Orimattilassa. Myrskybongarien puolella hankitut kamerat ovat vielä asentamatta, asennuspaikan, koteloinnin tai paikan sijainnin johdosta. Kolme "asemaa" on siis ainakin valmisteilla. Lisäksi tavallisten kameroiden kanssa yrittää kytätä iso osa listalaisista. Tämän johdosta pitäisikin muistaa välillä heitellä varoituksia tänne listalle sopivista olosuhteista.

> -Ja entä jos joku sattuu saamaan yläsalamat kuviin, mihin ne
> lähetetään.. onko niille joku osoite ?

Tarkoituksena olisi kirjata havainnot myrskybongausjaoston havaintokantaan:

http://www.ursa.fi/myrskybongaus/havainnot/

Jos ei ole vielä tunnusta, niin sen voi luoda tuon "rekisteröidy käyttäjäksi" -linkin kautta. Esan kanssa aktivoimme tunnuksia heti kun huomaamme tilauksen tulleeksi.

Havaintoraportin yhteyteen voi lisätä yhden alle 300 kt kokoisen kuvan. Jos tulee tuollaisia esimerkkikuvien kaltaisia "outbreikkejä", eikä ole omaa kuvagalleriaa webissä, voi kuvat laittaa minulle, niin laitan tuonne Ursan palvelimelle ja lisään linkin havaintoraporttin.

Tarkoituksenani on ollut myös lisätä havaintokantaan Antille mahdollisuus laittaa tietoja kuinka varma kukin havainto on. Tyyliin "emäsalama havaittu", "ei emäsalamaa, mutta varma", jne. Luultavasti teen tuota varten tekstikentän aikaisemmin ajattelemani valmiiden luokitusten sijaan. Kunhan vaan saisi aikaiseksi :-D

Panu

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",