Ursa   Listat   deepsky-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

deepsky-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä deepsky-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (jarmom_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 19.02.2002

Tervehdys,

Hieno kuva Nyrölästä taas.

Itse tein visuaalihavainnon putkellani (N254/1123/102x) tuosta "hypernovasta" 15.2.2002 klo 20.10 eli vajaa puoli tuntia myöhemmin kuin Nyrölän kuva. Kohde oli minulla pahasti näkökyvyn rajoilla. Oma kirkkausarvioni oli AAVSOn kartan pohjalta 13.3 varustettuna "ehkä hiukan kirkkaampi" -huomautuksella. En nähnyt kohdetta enkä vertailutähtiä tarpeeksi hyvin tarkempaan kirkkauden määritykseen kun keli ei ollut kovin kaksinen. Hetkeä myöhemmin kohde meni puiden taakse piiloon. Ajattelin jo hakea moottorisahan... Seuraavana iltana keli oli parempi, mutta kuunsirppi ilmestyi häiritsemään ja kirkkausarvioni ei siitä tarkentunut. Pitäisi varmaan hankkia ccd-kamera...

Jarmo