Ursa   Jaostot   Pikkuplaneetat ja tähdenpeitot   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

16.02.2012 pikkuplan@ursa.fi

Keväällä 2012 havaittavien asteroidien karttoja

Keväällä 2012 voidaan pienehköllä kaukoputkella havaita kohtuullista vaivaa näkemällä asteroidit:

5 Astraea
5 Astraea liikkuu helmikuun puolivälistä Neitsyen Zavijavan (Beetta Virginis) ja Oomikron Virginis -tähden väliseltä viivalta kohti Leijonan Iota-tähteä. Asteroidi on 3. maaliskuuta klo 0 runsaat kaksi kaariminuuttia lounaaseen Nyy Virginis -tähdestä. Astraea ohittaa 3. huhtikuuta 0,3 asteen etäisyydeltä Iota Leonis -tähden. Asteroidi jää lounaanpuolelle.
[värikartta: 5 Astraea] [koordinaatit]
6 Hebe
6 Hebe liikkuu helmikuun puolivälissä Leinonan Theeta-tähden (Chertan) lounaispuolelta kohti Algiebaa (Gamma Leonis). Asteroidi ei ohita matkallaan kirkkaita tähtiä.
[värikartta: 6 Hebe] [koordinaatit]
8 Flora
8 Flora liikkuu helmikuun puolivälissä Neitsyen Porriman (Gamma Virginis) pohjoispuolelta kohti Oomikron Virginis -tähteä. 11.-12. maaliskuuta asteroidi ohittaa etelän puolelta galaksin NGC 4365 (6,9' x 5,0', 9,6 mag). Pienimmillään galaksin ja asteroidin välinen etäisyys on 0,1 astetta. Floran kirkkaus on ohituksen aikana 9,7 magnitudia.
[värikartta: 8 Flora] [koordinaatit]
16 Psyche
16 Psyche liikkuu helmikuun puolivälissä Sigma Leoniksen länsipuolelta koti Regulusta. Asteroidi ei kuitenkaan saavuta Regulusta vaan se kääntää liikesuuntansa vastakkaiseksi 15. huhtikuuta. Psyche ohittaa 5. huhtikuuta koillisen pouolelta yhden asteen etäisyydeltä Rhoo Leonis -tähden.
[värikartta: 16 Psyche] [koordinaatit]
116 Sirona
116 Sirona liikkuu helmikuun puolivälissä 80 Virginis -tähden itäpuolelta 0,3 astetta itään ja suuntaa sitten matkansa länsiluoteeseen kohti Porrimaa. Asteroidi muuttaa liikkensä 22. toukokuuta jälleen eteneväksi. Sironan ja Porriman välinen pienin etäisyys on kaksi astetta.
[värikartta: 116 Sirona] [koordinaatit]