Ursa   Jaostot   Pikkuplaneetat ja tähdenpeitot   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

10.09.2019 Matti Suhonen
pikkuplan@ursa.fi

Asteroidien aiheuttamat tähdenpeitot

Tsekkiläinen sivusto mpocc.astro.cz antaa tietoja asteroidien aiheuttamista tähdenpeitoista. Mukana on ennusteita, etsintäkarttoja ja havaintotuloksia.

International Occultation Timing Association

IOTA on alkuaan yhdysvaltalainen tähdenpeittojen havaitsijoiden yhdyssiteeksi 1970-luvun puolivälissä perustettu yhdistys. Euroopassa toimii aktiivisesti Hannoveriin rekisteröity IOTA-ES -yhdistys.

IOTAlla on useita sivustoja:

• IOTA Home Site. Useita linkkejä muille tähdenpeittosivuille.
  • IOTA Main Table of Contents Tapahtumatietoja, hallinnollisia tietoja, havainto-ohjeita ja arkistotietoja.
  • IOTA-ES International Occultation Timing Association - European Section Tietoja Kuun, asteroidien tai planeettojen aiheuttamista tähdenpeitoista.
  • Euroopassa havaittavia asteroidien aiheuttamia tähdenpeittoja.

Taivaanmekaniikan laitos

Institut de Mechanique Celeste et de Calcul des Ephemerides Planeettoihin ja niiden kuihin liittyviä taulukoita ja ohjelmia sekä laskentapalveluja. Sisällössä on myös englanninkielisiä osioita.

Minor Planet Center

Smithsonian Astrofysikaalisen Observatorion yhteydessä Yhdysvaltojen Cambridgessä toimiva Minor Planet Center tarjoaa sivuillaan paljon tietoa sekä tähtitieteen ammattilaisille että harrastajille.

IAU: Minor Planet Center kertoo kolmen A4-sivun verran, mitä kaikkea Minor Planet Center tarjoaa sivuillaan.

Ephemerides and Orbital Elements sisältää linkit komeettojen ja asteroidien rataelementtitiedostoihin sekä efemeriidien laskentapalveluihin. Kohdasta "Bright minor planets at opposition in:" saa kuluvana ja edellisenä vuotena oppositioon tulevien asteroidien efemeriidit taulukkoina ja Google Earth -ohjelman käyttämällä tähtikartalla näkyvien asteroidien karttaneulojen jonoja sisältän KML-tiedoston.

Minor Planet Lightcurve Parameters sisältää tietoja asteroidien pyörähdysajoista ja valokäyrien ominaisuuksista. Sivulla oli 8.12.2010 tietoa 59 vaaka-A4-arkin verran.

Pikkuplaneettojen rataelementtien tietokanta

Lowell Observatory ylläpitää suurta pikkuplaneettojen rataelementtien tietokantaa Astorb.dat. Siinä on tammikuun 2019 lopussa lähes 800 000 pikkuplaneetan rataelementit, koot sekä erilaiset rataelementtien hyvyyttä kuvaavat termit.

Pikkuplaneettojen tunnisteina ovat numero ja nimi, numero ja löytötunnus tai pelkkä löytötunnus. Suurimmat tietokannan muutokset tehdään täysikuun jälkeen. Tietokannan kutakin pikkuplaneettaa kuvaavan rivin pituus on 266 merkkiä. Tietokantaa tulee käsitellä ohjelmalla, joka ei pyri muotoilemaan sitä.

Tietokanta ja sen oheistiedostot ovat haettavissa Lowell Observatoryn julkisesta hakemistosta
ftp.lowell.edu/pub/elgb/astorb.html

pakattuna astorb.dat.gz-tiedostona. Pakkaamattoman astorb.dat-tiedoston saa ladattua tietokoneelle tarvitsematta turvautus pakatun tiedoston purkuun erillisen ohjelman avulla. Lowellin ohjelmassa on valinnat, kumpaa tapaa haluaa käyttää.

Pikkuplaneettojen paikkoja, kirkkauksia ja muita tietoja

SkyLive.com -sivuston etusivu

Saatavilla on aurinkokunnan kohteiden (mm. planeetat, komeetat, asteroidit) ajantasaista tietoa, esim. kartat, kirkkaudet ja etäisyydet lähes sadan vuoden ajalta.

Asteroidin 8 Flora valokäyrä 2018–2023
Asteroidin 8 Flora valokäyrä 2018–2023 kuvaruudulta kuvattuna. Valokäyrän korkeimmat piikit antavat Floran kirkkaudet oppositioiden aikoina. Matalimmat piikit antavat kirkkaudet konjunktioiden aikoina. Kirkkauden minimi ei ole aivan konjunktion aikana, Sekä oppositioiden että konjunktioiden aikana kirkkauteen vaikuttavat oppositio- ja konjunktioefektit, jolloin varjot asteroidin pinnalla vähenevät. Nuoli on kohdassa 8.9.2020 ja Floran kirkkaus tällöin on 9,18 magnitudia.