Ursa   Jaostot   Ursa Minor   Mikrokansa   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

6.12.02 webmaster@ursa.fi

[an error occurred while processing this directive] 5/1999

[Mikrokansa]

AstroAlert hälytysjärjestelmä

Sky & Telescope lehti on asiantuntijajärjestöjen kanssa kehittänyt sähköpostituslistat, joilla voidaan lähettää nopeasti tietoja avaruuden muuttuvista tapahtumista. Listoille voi liittyä kuka tahansa sähköpostiosoitteen omaava harrastaja. Liittyminen tapahtuu kohtuullisen yksinkertaisesti sivulla http://www.skypub.com/news/astroalert/subscribe.html -lomakkeelle syötetään sähköpostiosoite ja valitaan mistä tapahtumista viestejä halutaan:

• komeetat
  • Linnunradan ulkopuoliset supernovat
  • gammasäteilypurskeet
  • meteorit
  • pikkuplaneetat
  • Linnunradan supernovia ennustavat neutriinohavainnot
  • novat
  • tähdenpeitot
  • planeetat
  • Auringon aktiivisuus ja geofysikaaliset ilmiöt
  • muuttuvat tähdet

Submit-näppäimellä tiedot lähtevät heidän majordomo-listapalvelimelleen, joka pikapuolin vastaa kahdella viestillä jokaisesta valitusta aiheesta. Vastausviesteissä on avainkoodi, joka on vielä kussakin tapauksessa lähetettävä majordomo@skypub.com-robotille, jotta tulisit lisätyksi postituslistalle. Viestejä tulee siis kaksi: toinen pyynnön lähettäjälle ja toinen antamaasi sähköpostiosoitteeseen, jotka yleensä ovat samat. Sky & Telescope -lehden julkaisija takaa, ettei osoitteita käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen; et siis voi myöskään käyttää näitä postilistoja keskusteluun tms. Tarkempaa tietoja robotin ominaisuuksista saa lähettämällä sille viestin, jossa on vain sana help.

Komeetat

Yllättäen ilmestyvistä vähintään 10 magnitudin komeetoista ilmoitetaan. Ja myös, milloin tunnetut komeetat hajoavat tai pyrstöissä tapahtuu jotain poikkeavaa. Tarkempaa tietoa voi silloin hakea IAU:n CBAT:sta (International Astronomical Union's Central Bureau for Astronomical Telegrams ).

Linnunradan ulkopuoliset supernovat

Tässä onkin jo kiinnostavampaa tietoa, joka on pikaisesti tarpeen, sillä supernovan välähdys saattaa kestää vain muutaman päivän - vaikkakin yleensä pidemmän ajan. AAVSO (American Association of Variable Stars Observers) on hyvin kiinnostunut havainnoista, sekä visuaalisista että CCD-kuvista.

Gammasäteilypurskeet

GRB:t ovat vielä vielä hiukan hämärän peitossa, sillä vaikka niitä ilmenee kerran vuorokaudessa niin ne kestävät vain sekunteja. Jälkisäteily kestää kuitenkin kauemmin ja äärimmäistä DeepSky-herkkua ovat havaittavan maailmankaikkeuden reunan pläjäykset kymmenen miljardin valovuoden etäisyydellä. CCD-kuvia voi jälleen lähettää AAVSO:lle.

Meteorit

Postia tulee, jos parvet osoittavat poikkeuksellista aktiviteettiä. Aiheesta tarkemmin IMO:ssa (International Meteor Organization).

Pikkuplaneetat

Näitä nyt kovasti etsiskellään ja varsinkin lähelle maapalloamme tunkeutuvia. Täältä saa pohdittavaa, kannattaako enää tilata uusia kaukoputkia vai tuleeko lajien sukupuutto lähitulevaisuudessa :). Yhteys MPC:hen (Minor Planet Center).

Supernovat linnunradassa

Parinsadan vuoden välein kotigalaksissamme räjähtää jättiläistähti ja kun edellinen tapahtui vuonna 1604 olisi tilastollisesti mahdollista, että piakkoin taas tömähtäisi, jos tähtienvälinen pöly ei estä näkemästä sitä. SNEWS (SuperNova Early Warning System) kyttää neutriinopurskeita, jotka varoittavat parikymmentä tuntia ennen kuin räjähdys näkyy. AAVSO on taas erittäin kiinnostunut tästäkin aiheesta. DeepSky-henkilön huippuherkkua ilman muuta siis.

Novat

Linnunradan novapurkaukset ovat tyypillisesti magnitudia 10 tai kirkkaampia, jopa paljaalla silmällä näkyviä ja saattavat kestää kuukausia. Näiden tähtien sykettä mitataan tarkoin ja AAVSO toivottaa kaikki havainnot tervetulleiksi.

Tähdenpeitot

Pieninpien kappaleiden näkyvyystiedot saadaan joitakin päiviä ennen tapahtumaa, huolimatta Hipparcoksen tarkoista tiedoista. Aikatietoja, CCD-kuvia ja videoita kaipaa IOTA (International Occultation Timing Association).

Planeetat

ALPO (Association of Lunar and Planetary Observers) antaa tietoa planeettapuolen uutisista.

Auringon aktiivisuus ja geofysikaaliset ilmiöt

Lähitähtemme tussahduksista raportoiva postilista. Viestit ovat peräisin NASA:lta ja STD:ltä (Solar Terrestrial Dispatch).

Muuttuvat tähdet

Arvatenkin kirjaimellisesti AAVSO:n heiniä. Tällaisia tähtiä on tuhansia, joten tutkittavaa riittää. Uudet havainnot voi lähettää myös TASS:lle (The Amateur Sky Survey).

Linkkejä

TASS http://www.tass-survey.org/tass/tass.shtml

Jorma Koski
jorma.koski@iki.fi

English summary

Jorma Koski wroites about Sky & Telescope AstorAlert mailing list.