Ursa   Jaostot   Ursa Minor   Mikrokansa   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

13.4.01 webmaster@ursa.fi

[an error occurred while processing this directive] 3/1999

Mt-jaosto Cygnuksella

Matematiikka ja tietotekniikkajaosto osallistuu Cygnukselle. Lyhyt yhteenveto ohjelmasta on Cygnus-liitteessä, mutta seuraavassa lisää suunnittelemastani ohjelmasta:

Toiminta keskittyy tietotekniikkapajan ympärille, johon toivottavasti saamme tietokoneita ja ohjelmia räplättäväksi. Viimevuotisen tapaista ohjattua pajaa ei tule olemaan, koska sen suosio oli melko vaisua. Sen sijaan ajattelin, että torstaina lähinnä pystytämme pajaa, perjantaina suunnittelemme ja aloitamme tähtikarttaohjelmien testin. Perjantain tai lauantain pajan yhteydessä voimme pitää myös lyhyen palaverin jaoston seuraavan kauden toiminnasta, jos on tarpeen.

Tarkoitus olisi tehdä kevyttesti tähtikarttarompuille. Lauantaina suunnittelemme testaustapaa ja sen jälkeen toiminta lähtee (toivottavasti) ryhmätyönä etenemään. Sovimme seurantapalaverin perjantai-illalle sekä lauantaille, johon mennessä olemme toivottavasti saaneet jotain aikaan. Otamme käsittelyyn vain muutaman ohjelman, mitä nyt saamme helposti kasaan. Tuon Ursasta ECU:n, SkyMap Pron ja TheSky:n. Jos jolla kulla on suhteellisen uusi Megastar, Guide tai joku muu laaja karttaohjelma, niin olisi mukava saada se Cygnukselle tutkittavaksi. Cygnuksen testi on esimakua syksymmällä tehtävälle laajemmalle katsaukselle.

Jaoston tehtävät kiertoon?

Mitä tuumaisitte, jos laitettaisiin jaoston vetäminen kiertoon samaan tapaan kuin halojaostolla? Vetovuoro olisi puoli vuotta, mutta jos intoa riittää, niin puolivuotisjaksoja voisi ottaa useampia peräkkäin. Kuitenkin vetäjän posti olisi katkolla puolivuosittain. Halojaostossa tämä on toiminut aika hyvin jo muutamia vuosia. Uskoisin, että tällä olisi varmasti vaikutusta jaoston toiminnan piristymiseen. Miettikääpä, olisiko jolla kulla halua kokeilla ensimmäinen puolisko Cygnukselta vuodenvaihteeseen.

Toinen lisämahdollisuus tai vaihtoehto, ihan miten vain, olisi Ursa Minorin kirjoitusvuoron kierrättäminen. Sovitaan etukäteen, kuka on päävastuussa minkäkin lehden Mikrokansasta (toki muutkin saavat osallistua kirjoittamiseen).

Näitä kahta voisimme miettiä Cygnuksella.

SETI@home-uutisia

SETI@home-projekti lähti rytinällä käyntiin. Kerroin viime UMIssa unix-versioista. Toukokuulla ilmestyivät sitten Windows- ja Mac-versiot, jolloin käyttäjämäärät kasvoivat rajusti. Projektiin on rekisteröitynyt yli puoli miljoonaa käyttäjää, joskin vain osa noista on erillisiä ihmisiä (minullakin kolme SETI@home-tunnusta alkusähellyksien vuoksi). Pelin henkihän on hiukan myös pieni käyttäjien välinen kisailu. Uutuutena tuli mahdollisuus toimia tiimeinä. Suomessakin näyttää olevan useampia työryhmiä ja perustimme epävirallisesti myös Ursan oman tiimin. Sen WWW-sivua voi vilkaista osoitteessa: http://www.ursa.fi/setiathome.html. Tämän vuoksi jouduin hiukan ehkä tahtomattanikin "SETI@home-asiantuntijaksi" vastaamaan muutaman tiedotusvälineen kyselyihin.

Suomalaisessa tähtiharrastusuutisryhmässä sfnet.harrastus.astronomia on ollut melko paljon keskustelua projektin ohjelmista. Ilmiselviä teknisiä ongelmia on ollut mm. verkkoliikenteen kanssa. Ei ihme, sillä projektin valtava suosio on tukkinut melko hyvin Berkeleyn serverin, josta data haetaan ja jonne tulokset lähetetään. Joitain oikeitakin ongelmia ohjelmissa on ollut ja korjauksia on luvattu seuraaviin versioihin. Unix-versioista onkin jo ilmestynyt 1.2-versiot ja uutta Windows/Mac-versiota odotellaan kesäkuun puolivälin jälkeen. Tällöin olisi tarkoitus korjaantua muutamat muistinhallinnalliset ongelmat sekä esim. proxy-yhteyden käyttö muun kuin portin 80 kautta.

Seuraa projektin kotisivua: http://setiathome.ssl.berkeley.edu/.

Pikkuplaneettoja karttoihin

Pyysin Suhosen Mattia tutkimaan, kuinka eri tähtikarttaohjelmiin saisi päivitettyä pikkuplaneettojen rataelementtitietoja. Koska ongelma on Matin oman jaoston intresseissä hän ryhtyi asiaa selvittämään. Vinkkejä asiaan löytyy Matin laatimilta WWW-sivuilta: http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/pikkuplan/ohjelmat/paivitys.htm. Seuraavassa kooste mainituista sivuista.

Veikko Mäkelä

Pikkuplaneettojen rataelementtien päivittäminen

Tähtitaivas- ja planetaario-ohjelmien uusimpien versioiden sisältämät pikkuplaneettojen rataelementit voidaan päivittää useimmissa tapauksissa kolmella tavalla: Ohjelman valmistajan, Minor Planet Centerin web-sivujen tai Lowell Observatoryn ftp-hakemiston kautta. Kahden ensimmäisen kohdan mukaisesti voidaan päivittää myös komeettojen rataelementit.

SkyMap Pro 5 -ohjelman rataelementtien päivittäminen

Sivu, jolla on päivitysohjeita ja luettelo haettavista rataelementtitiedostoista, löytyy osoitteesta http://www.skymap.com/asteroids.htm. Uudet rataelementit ovat haettavissa noin kolmen kuukauden välein. Vuonna 1999 elementtejä on päivitetty tammikuun ja huhtikuun alussa.

Päivitys:

• Etsi sivulta väliotsikko Orbital elements for 1999 ja napsauta otsikon alapuolella olevaa elementtitiedoston päivämäärää. Huhtikuun alussa päivitetty luettelo sisältää pakattuna 10256 numeroidun pikkuplaneetan tiedot.
  • Pura paketti
  • Tiedostosta 19990401.zip purkautuu tiedosto 19990401.cat.
  • Siirrä tämä tiedosto samaan hakemistoon, jossa ovat ohjelman mukana tulleet elementtitiedostot.
  • Käynnistä SkyMap Pro
    • Valitse pikkuplaneettojen määrittelystä välilehti Catalog
    • Avaa hakemasi tiedosto, esim. 19990401.cat
    • Poistu pikkuplaneettojen määrittelyosasta
    • Valitse File-valikosta kohta Save Defaults

Tämän jälkeen ohjelma hakee tarvitsemiaan rataelementtejä juuri määritellystä tiedostosta.

TheSky, versio 5

Dokumentissa http://www.bisque.com/thesky/download.htm (Download Service Packs and More) on aluksi luettelo saatavilla olevista päivityspaketeista. Sivun loppupuolella on väliotsikko Other Downloads. Rivin TheSky Astronomy Software alapuolella on linkki Comets and Minor Planets (http://www.bisque.com/thesky/tom/com-ast.htm).

Ylläoleva linkki tuo esiin sivun, jolla on kaksi valokuvaa: jokin komeetta ja tähtiä galaksin ympärillä. Edellinen on linkki komeettojen rataelementtien sivulle. Jälkimmäinen avaa sivun Minor Planets Section TheSky 5.0. Tämä dokumentti kertoo aluksi, että pikkuplaneettojen käsittely on parantunut huomattavasti aikaisempiin versioihin verrattuna. Ohjelman mukana tulleet rataelementit antavat numeerisen integroinnin ansiosta hyvin tarkat pikkuplaneettojen paikat, jos elementtien epookista on kulunut enintään 10 vuotta. Tarkempia ja tuoreimpia elementtejä kaipaavien kannattaa hakea elementit Lowellin observatorion Astorb-tietokannasta. Aikaisempien versioiden käyttäjät saavat tarvitsemansa rataelementit Minor Planet Centerin sivuilta. Dokumentin loppuosa kertoo kuinka tarkkoja paikkoja TheSky laskee sekä kuinka verkkoyhteydessä oleva ohjelma voi hakea tarvittavat rataelementit.

Päivittäminen Minor Planet Centerin sivujen avulla

Pikkuplaneettakeskuksen sivuilta on saatavissa rataelementtejä usealla tavalla ryhmiteltyinä, mm. Maan lähelle tulevat pikkuplaneetat, Pluton takana olevat pikkuplaneetat, viime vuonna oppositiossa olleet pikkuplaneetat sekä tänä vuonna oppositiossa olevat pikkuplaneetat. Kaikista ryhmistä on saatavilla valmiit elementtipaketit 16 eri ohjelmaa varten.

Dokumentissa http://cfa-www.harvard.edu/iau/Ephemerides/SoftwareEls.html on luettelo tähtitaivas- ja planetaario-ohjelmista, joille on saatavilla valmiita rataelementtitiedostoja. Ohjelman nimen jäljessä on valmistajan nimi, joka on samalla linkki rataelementtitiedostoon. Mm. seuraavien päivittämiseen on ohjeita:

Päivittäminen Lowell Observatorion FTP-hakemiston avulla

Lowell Observatorion julkisessa ftp-hakemistossa on pikkuplaneettojen Astorb-tietokanta, joka sisältää runsaan 50 000 pikkuplaneetan rataelementit ja muut tiedot. Tämän tietokannan käyttö edellyttää, että tähtitaivasohjelma osaa käyttää sitä.

Rataelementit oheistietoineen ovat hyvin suuressa ASCII-muotoisessa tiedostostossa Astorb.dat (20.5.1999 koko oli noin 13,4 megatavua). Siirtoa varten siitä on olemassa pakattu tiedosto Astorb.dat.gz, jonka koko oli 20.5.1999 noin 3,7 megatavua. Pakkaus on tehty unix-ohjelmalla gzip. Purkuohjelmasta on saatavissa sekä unix- että DOS-versio.

Astorb-tietokannan kuvaus sekä hakuohjeet ovat osoitteessa ftp://ftp.lowell.edu/pub/elgb/astorb.html.

Tietokannan siirto saattaa onnistua selainohjelmalla, jos se osaa käsitellä fpt-osoitteita. Ellei siirto onnistu selaimella, tulee käyttää ftp-komentoja tai erityisiä ftp-ohjelmia. Siirto-ohjeet ovat edellämainitussa dokumentissa.

Koska tietokanta päivittyy lähes jokaisena aamupäivänä, siirto kannattaa aloittaa vasta iltapaivällä. Jos täysikuu sattuu yleisajan mukaiselle päivälle, tietokannan päivitys kestää pitkälle iltapäivään. Tietokannan siirto kannattaa tällöin aloittaa vasta illansuussa. Pakatun tiedoston siirtoon kuluva aika voi samallakin laitteistolla vaihdella suuresti. Lowell Observatorion ftp-palvelin pystyy jatkamaan keskeytynyttä siirtoa katkeamiskohdasta. Ennen siirron jatkamista tulee katsoa, että siirrettävän tiedoston päivämäärä ja kellonaika ei ole muuttunut.

Tiedoston astorb.dat voi tarvittaessa jakaa osiin suuria tiedostoja käsittelemään pystyvillä tekstieditoreilla. Numeroimattomat pikkuplaneetat alkoivat 20.5.1999 riviltä 10667.

Matti Suhonen

Lisää ohjelma- ja tietokanta-asiaa pikkuplaneetoista on Pikkuplaneetat ja tähdenpeitot -jaoston Asterope-palstalla.

English summary

In the beginning Veikko Mäkelä presents what kind of program the section will have in Cygnus meeting in July. There is a computer workshop running through the meeting. We will try also to plan ja realize some tests for CDROM based planetarium program. The mini test in Cygnus is a beginning for larger test in Autumn.

SETI@home project is running in full power now. The Windows and Mac versions of the SETI program releases in May. There are still many technical problem, but updates for analyzing software will released very soon. There are already new versions for unix systems. Ursa members founded an unofficial team for SETI@program. More information on SETI@home project in Berkeley web page: http://setiathome. ssl.berkeley.edu/.

In the later part of column Matti Suhonen gives a report, how to update minor planet information for many planetarium programs. There is three way: To use software manufacturer or Minor Planet Center www pages or to use the ftp service of Lowell Observatory. There are two examples for using software home pages: The Skymap Pro and The Sky, version 5.