Ursa   Jaostot   Ursa Minor   Mikrokansa   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

13.4.01 webmaster@ursa.fi

[an error occurred while processing this directive] 1/2001

[Mikrokansa]

Laitepäiville täydella arsenaalilla

Laitepäiviin on enää kotva aikaa ja päivien muoto alkaa olla aika hyvin muotoutunut. Toki ohjelmaa improvisoidaan sen mukaan, miten paikalle tulevien mielenkiinto suuntautuu. Jaostomme pääteemaksi on otettu digitaalinen kuvankäsittely ja se tukee myös digitaalista tähtivalokuvausta, joka on eräänlainen sivuteema. Kuvankäsittelystä meillä on esitys, jonka pitää Marko Moilanen Jyväskylästä. Hänhän on puuhaillut paljonkin Nyrölän CCD-kuvien käsittelyn kanssa.

Laitepäivillä voi esitellä myös omia projektejaan ja ohjelmiaan. Itse yritän ehtiä kopioimaan verkosta suhteellisen uutta tavaraa ja polttamaan ne rompulle. Ursan ohjelmarekisterin päivittämisen tänä vuonna aionkin itse ottaa puheeksi jossain välissä viikonloppua.

Mitäpä olisivat Laitepäivät ilman laitteita. Eli tuokaapa kalustoanne paikalle, niin kaukoputkia kuin tietokoneitakin (jos suinkin vain saatte tulemaan). Jos koneita on tarpeeksi, voimme yrittää verkottaa ne keskenään. Jos ette tuo koneita, niin tuokaa ohjelmia ja muuta aiheeseen liittyvää materiaalia.

Laitepäivät verkossa: http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/mtj/laitepaivat2001/.

Tähtitieteen tietotekniikka-faq?

Yleisten kysymysten listoja on maailmalla tehty on vuosikausia. Myös tähtitieteen harrastuksen alalta on tällaisiä. Suomeksi sellaisia ei ole kuitenkaan juuri ilmestynyt johtuen ehkä aika pienestä aktiiviharrastajapohjasta. Ehkä suurimmasta kysymyksiä herättäneestä aihepiiristä, kaukoputkista, on ilmestynyt Marko Myllyniemen ansiokas Teleskooppi-FAQ ( http://gamma.nic.fi/~myllma/astro/scopefaq.htm). Myös tähtitieteelliset tietokoneohjelmat herättävät nykyään aika paljon kysymyksiä, kuten myös muut tietotekniikka-asiat. Mieleeni tuli, josko näistä asioista voisimme kasata oman FAQ:nsa.

Kertokaapa, millaisia kysymyksiä olette aiheesta kuulleet ja millaisia teille on itse tullut mieleen. Ilmoittakaapa, jos olette halukkaita laatimaan vastauksia tai täydentämään niitä. Muutaman mieleeni tulevan kysymyksen voisin tässä heittää näytteeksi:

1. Mikä on paras tähtikarttaohjelma?
  2. Mistä löytää ilmaisia tähtitiedeohjelmia?

Maestro

Eteeni tuli noin vuosi sitten helsinkiläisen Matti Jokisen (tähtiharrastaja ja radioamatööri OH2KXO) Maestro-ohjelma. Kyseessä on 32-bittisille Windowseille tarkoitettu pieni tähtitieteellinen laskentaohjelma. Se laskee Auringon, Kuun ja planeettojen tietoja. Ohjelmaan on lisätty myös tähtitieteellisessä navigaatiossa tarvittavia tietoja.

Maestro on toki ohjelma toisten joukossa, mutta siinä oli muutamia hyviä ideoita. Ohjelma laskee Tähdet-vuosikirjan kalenterin tyyppisen tapahtumapäivyrin, jossa on mm. planeettojen tapahtumia, lähekkäin oloja yms. Almanakka perustuu Jeffrey Saxin almanakkakoodiin. Omaperäinen ja hauska idea ohjelmassa oli tunnistus. Antamalla atsimuutin ja korkeuslukeman ohjelma ehdottaa kolmea mahdollista kohdetta, jotka löytyvät läheltä annettua suuntaa. Kohteina ovat kirkkaat tähdet sekä planeetat.

Maestrosta löytyy sekä suomen- että englanninkieliset versiot. Suomenkielistä vaivaa hiukan tähtitiedettä vähemmän harrastaneen huono terminologiatuntemus. Tekstissä esiintyy joitain outoja käännöksiä. Olenkin luvannut auttaa Jokista näiden korjaamisessa.

Maestro löytyy osoitteesta: http://www.qsl.net/oh2kxo/.

Veikko Mäkelä

Vasemmalla: Maestron pääikkuna. Valittavissa on Aurinko, Kuu ja planeetat. Lisäksi toimintoina on tapahtuma-almanakka ja kohteen tunnistus.

Oikealla: Kohteen tunnistusikkuna. Syöttämällä suunnan taivaalla (Maestro käyttää atsimuuttina pohjoisesta alkavaa myötäpäivään kulkevaa asteikkoa) ohjelma tarjoaa kolme lähimmäksi osuvaa kirkasta kohdetta.

English summary

The Technical Weekend of Amateur Astronomy will be on 23-25 March in Hollola. The amateurs are asked to take telescope, computers and other equipment with them.

The section leader asked if a FAQ on computers and programs on astronomy is necessary. There are lots of frequently asked question lists available, also in amateur astronomy, but not much in Finnish.

In the end of the article Maestro astronomy program by Matti Jokinen is reviewed. It is a nice tiny program for the Sun, Moon and planet calculations. The program is available also in english at address http://www.qsl.net/oh2kxo/.