PRAESEPE

M44

Praesepe on avonainen tähtijoukko Kravun tähdistössä. Avonaisissa tähtijoukoissa on muutamia kymmeniä tai satoja tähtiä, joita pitää kasassa keskinäinen painovoima. Tähdet ja tähtijoukot syntyvät tiivistymällä suurista kaasu- ja pölypilvistä, tähtisumuista.

Joukon 160 tähteä sijaitsevat noin 520 valovuoden päässä.

Praesepe näkyy hyvissä olosuhteissa jo paljain silmin utuisena täplänä Kravun vähätähtisellä alueella. Kiikarilla siitä näkyy kymmeniä tähtiä.

Avonaiset tähtijoukot

Avonaiset tähtijoukot ovat muutaman kymmenen tai sadan tähden muodostamia ryhmiä, joita pitää kasassa heikko keskinäinen painovoima. Se on sen verran heikko, että joukon reunoilta karkaa tähtiä avaruuteen ja joukko vähitellen hajoaa yksittäisiksi tähdiksi.

Tähtijoukot ovat syntyneet kaasusumuista (esim. Orionin sumu). Kuumat nuoret tähdet ovat puhaltaneet ylimääräisen kaasun pois ja tähdet ovat enää jäljellä. Nuorimmissa joukoissa kuten Plejadeissa on jäljellä vielä kaasuaineista.

Tähtijoukot sijaitsevat Linnunratajärjestelmämme kiekossa, siksi niitä löytyykin eniten läheltä Linnunrataa.

Praesepe

Praesepe on keski-ikäinen avoin tähtijoukko, joka ei ole vielä

kovin paljon ehtinyt hajaantua. Siinä ei ole enää havaittavissa tähtisumun jäänteitä.

Joukossa on 160 tähteä. Praesepe sijaitsee 520 valovuoden päässä. Joukon näennäinen koko on 95 kaariminuuttia (1,6° eli kolme täydenkuun halkaisijaa). Todellisuudessa halkaisija on 16 valovuotta.

Näkyminen

Praesepe näkyy hyvissä olosuhteissa utuisena täplänä Leijonan Reguluksen ja Kaksosten Polluxin välisen linjan puolivälissä. Jo kiikarilla siinä näkyy kymmeniä tähtiä. Kaukoputkessa on syytä käyttää pientä suurennusta, jotta koko joukko mahtuu näkökenttään.

Tutkimus

Tähtijoukot ovat ratkaiseva avain tähtien kehityksen ymmärtämiseen: koska tähtijoukon tähdet ovat samanikäisiä, kaikki havaitut

erot (kirkkaus, spektriluokka eli väri ja pintalämpötila) niiden välillä johtuvat tähdistä itsestään.

Tähden kehitykseen vaikuttaa sen massa: mitä suurempi tähti, sitä kuumempana se loistaa ja sitä nopeammin se kuluttaa polttoaineensa loppuun. Auringonmassainen tähti elää vakaasti noin 10 miljardia vuotta, kymmenen kertaa suuremman tähtijättiläisen elinkaari on vain joitakin satoja miljoonia vuosia.

Perinne ja mytologia

Nimi Praesepe tarkoittaa seimeä. Joukko tunnetaan myös nimellä Beehive eli mehiläispesä.

Numerotietoja