Ursa   Jaostot   Syvä taivas   Ursa Minor

Jaakko Saloranta, 27.3.2007 ds(ät)ursa.fi
Edited from the original

1/2007

Tähtitaivaan kauneimmat avonaiset tähtijoukot - Osa 2

Messier 44 - Cancer (Rapu)

3.1 magnitudin kohde paljain silmin on helppo havaittava jo vähän kokemattomammallekin havaitsijalle, sillä se löytyy taivaalta jo pienoisen kuunkin loisteessa. Kuitenkin rajamagnitudin pitää olla noin 5 tienoilla ennen kuin kohde taivaalta paljain silmin löytyy ja verrattuna vaikkapa M31, tämä avonainen tähtijoukko on selvästi vaikeampi. Kooltaan joukko näkyy hieman täyttä kuuta suurempana sumukasana, jossa on selvästi kirkkaampi keskusta joka on muodoltaan pyöreä, toisinaan jopa hieman elliptinen. Joukon kirkkain tähti on 6.2 magnitudin Epsilon (41.) Cnc ja alle 7 magnitudin tähtiä löytyy kokonaisuudessaan 11 kappaletta. Vaikka monissa alan kirjoissa sanotaan, ettei kohteesta voi nähdä yksittäisiä tähtiä paljain silmin, tämä ei pidä paikkaansa. Jos havaitset Suomesta, odota iltaa, jolloin kosteutta on ilmassa mahdollisimman vähän ja katso kohdetta mahdollisimman rennosti: useita, himmeitä yksittäisiä tähtiä kimmeltää kohteen alueella syrjäsilmällä katsottaessa. Jos havaintopaikka on liian valoisa tai kosteus liian korkea, näkymä "puuroutuu" ja yksittäisien tähtien näkeminen vaatii jo huomattavasti enemmän työtä. Vuoristosta, lähinnä etelästä, jossa kohde nousee hyvinkin korkealle, yksittäisiä tähtiä on lähes mahdotonta olla näkemättä. Itse olen saanut kaikki 11 kirkkainta tähteä sijoitettua oikeisiin paikkoihin katselemalla kohdetta useita kymmeniä minuutteja, toimimalla samalla tavalla kuten esimerkiksi Seulasten / M45 kanssa. On tietysti erittäin tärkeää että kohde havaitaan ja piirretään ensin paljain silmin, jonka jälkeen on hyvä varmistaa näkymää vaikkapa kiikareilla, mutta ei ennen. Jo pienilläkin kiikareilla joukko näyttää erittäin rikkaalta, värikkäältä (montako keltaista tähteä onnistut näkemään, entäpä punertavia?) ja yksittäisiä tähtiäkin on näkyvissä useita kymmeniä kirkkaan sumun seassa. M44 keskellä oleva neljän, 6 magnitudin tähden neliö saa myös aikaan illuusion jonka mukaan kohde olisi hieman keskittynyt keskustaan päin. Todellisuudessa kohde on melko tasaisesti levinnyt noin 100' alueelle. Pienellä kaukoputkella näkymä paranee entisestään nostaen yksittäisten tähtien lukumäärän noin sadan pintaan, joista löytyy useita tähtipareja. Myös joukon pohjoispuolella oleva T-kirjamien muotoinen tähtijono erottuu jo paremmin kuin kiikareilla ja laajassa kentässä näkyy hyvin myös suuri C-kirjaimen muotoinen, kirkkaiden tähtien, joukon ympärille muodostama kaari. Koska Messier 44 on kooltaan hyvinkin suuri, se soveltuu parhaiten kaukoputkille joissa saa yli 2° näkökentän. Vaikka kohde ei siis sovellu kovinkaan hyvin isoille putkille, sen sisuksista löytyy muuta havaittavaa: Joukon sisältä on mahdollista havaita useita himmeitä galakseja. 20-senttisellä kaukoputkella näkyvät ainakin NGC 2624 (13.9 mag) ja NGC 2625 (14.3 mag) joukon länsilaidalta. Kokenut amerikkalainen ystäväni - todellinen syvän taivaan konkari - kertoo myös galaksien NGC 2643, NGC 2637 ja IC 2388 olleen näkyvissä ainakin 25-senttisellä kaukoputkella. 14 magnitudin galaksi UGC 4526 löytyy joukon keskustasta noin 17' etelään. Kokeile itse monta galaksia joukon sisältä näet.

Messier 44 paljain silmin ja 8-senttisellä linssiputkella