Ursa   Jaostot   Syvä taivas   Ursa Minor

Jaakko Saloranta, 28.1.04 ds@ursa.fi

1/2004

Keskitalvea

Kovin on ollut kylmää ja pimeää ja ankeaa, mutta havaintoja on kuitenkin arkistoon tippunut tasaiseen tahtiin, mikä merkitsee vain yhtä asiaa: havaitsijat ovat putkineen ulkona pakkasessa ja jälkeä syntyy! Hienoa! Selkeät kelit ovat olleet vähän vähemmistöä viime aikoina, mutta ilmeisesti kumminkin jonkun verran on selkeää ollut koskapa havaintoja tosiaan on tippunut.

EDL

Lehti on periaatteessa materiaaliltaan valmiina, nyt kun yksi vuosikerta taas skipattiin kokonaan. Uusien sivujen kautta on myös löytynyt uusia tilaajia, mikä on erityisen mukavaa huomata. Uusi numero ilmestyy lähiaikoina ja sehän tulee olemaan siis 1/04. Lähetelkääpä juttuja seuraavaan numeroon, jonka olisi sitten tarkoitus ilmestyä vuoden toisella puoliskolla.

Ursa Minor

Jälleen on tullut se aika, että Ursa Minorin ilmaiskappaleiden saajat punnitaan suuressa puntarissa. Tällä kertaa se onkin epätavallisen helppoa kun suurin osa listalle pääsevistä löytyy suoraan deep sky archiven tietokannasta. Tarkoitus on nyt pudottaa pois ne, jotka eivät viime vuoden aikana lähettäneet havaintoja. Listalle on myös tullu paljon uusia henkilöitä, joten eiköhän se määrä pysy taas samassa eli siellä 30 kieppeillä. Jälleen kerran, mikäli tunnet unohtuneesi listalta niin pistähän tietoa tännepäin, katsotaan mikä on tilanne.

Eipä tässä sen kummempia tällä kerralla. Tapahtumia ei ole ollut paljon, joten annankin saman tien puheenvuoron Jaakolle, joka valottanee havaintojen tilaa jaostossa tällä hetkellä. Hyviä havaintokelejä kaikille, älkääkä missään tapauksessa unohtako lähettää niitä havaintojanne jaostolle, tavalla tai toiselle :)

Riku Henriksson

Messier 37 | Sami Rask

Avoin tähtijoukko Messier 37 on yksi Ajomiehen kirkkaimista syvän taivaan kohteista. Sen naapurit, M38 ja M36 ovat huomattavasti pienempiä, köyhempiä ja niissä on huomattavasti vähemmän tähtiä. Tähtijoukosta löytyy 150 tähteä, jotka ovat 12.5 magnitudia tai kirkkaampia. Esimerkiksi M36 löytyy vain 60 tähteä. Todellinen tähtien lukumäärän on jopa 500 kappaletta. Trumplerin luokitus on I 1 r tai I 2 r. Useiden harrastajien mielestä kohde on myös yksi pohjoisen tähtitaivaan kauniimmista avonaisista joukoista. Vähänkin pimeämmän taivaan alta kohde näkyy myös helposti paljain silmin, utuisena pallona. Huonommissa olosuhteissa riittää jo kaukoputken etsin tai pienet kiikarit, jolla kohde voi ruveta jo näyttämään rakeiselta. Kaukoputki kuitenkin paljastaa kohteen todellisen kauneuden: Kymmenittäin tähtiä on pakkautunut 20' kokoisella alueella ja joukosta näkyy myös punertavia tähtiä. Sami Rask on havainnut kohdetta onnistuneesti täysikuusta huolimatta. Olosuhteet ovat olleet arvattavastikin huonot (RJM 4.5), mutta Sami on saanut kuitenkin kohteesta hyvin tähtiä näkyviin Tal-1 kaukoputkellaan. "Melko mukava avonainen tähtijoukko, jossa tähdet tiivisti pakkautuneet keskustaan päin. Useita kaksoistähtiä ja tähtijonoja. Suuria eroja tähtien kirkkauksissa. Keskellä selkeä tähtijono." kuuluu Samin kuvaus Espoon Matinkylästä havaittuna. Suurennosta piirroksessa on 54. Ainakin parikymmen senttisellä kaukoputkella kannattaa kohdetta tutkia ja tarkastella tarkemminkin: selvä tummajuova näkyy kohteen keskellä ja itse kohde näyttää selvästi kolmiomaiselta. 9 magnitudin tähti joukon keskellä on myös hyvin huomiota herättävä. Koska tähdet ovat pakkautuneet joukossa melko tiheästi, kannattaa suurennosta käyttää runsaasti. M37 lähettyvillä ei ole montaakaan mielenkiintoista kohdetta, ainoastaan avonainen tähtijoukko King 8 on mainitsemisen arvoinen. Kohde on himmeä 12 magnitudin tähtijoukko, reippaan asteen pohjoiseen. Kirkkaimmat tähdet ovat 13.5 magnitudia, sopiva kohde siis ainakin 20-senttisille putkille.

Messier 74 | Toni Veikkolainen

Messier 74 / NGC 628 on yksi Messierin-luettelon haastavimmista kohteista, ellei jopa haastavin. Nippelitietona mainittakoon että M74 on yksi ensimmäisistä galakseista, jossa Lord Rosse näki spiraalirakenteen 1800-luvun puolivälissä. Kohde löytyy reilun asteen päästä 3 magnitudin tähdestä Eta Psc itään. Galaksin strategiset mitat ovat 12' x 12' ja magnitudi 9.4, mutta pintakirkkaus on pieni: vain 14.4 magnitudia. Tyypiltään tämä kohde on Sc ja kuuluu pieneen fyysiseen galaksiryhmään, johon kuuluu NGC 660, UGC 891, UGC 1176, UGC 1195 ja UGCA 20. Toni Veikkolainen on onnistunut metsästämään tämän haastavan galaksin Kyrölästä 20-senttisellä kaukoputkellaan 20/21.12.2003. "Näkyi ainoastaan utuisena läikkänä ilman yksityiskohtia. Näkyi vain ajoittain syrjäsilmällä pienen pintakirkkauden takia." Suurennosta on ollut 50 ja taivaan olosuhteet kohtalaiset: RJM: 5.8, Seeing ja BB 2. Kuten Tonin kuvauksesta käy ilmi, galaksi on vaikea havaita valosaasteiselta taivaalta. Pimeän taivaan alta kohde näkyy jo kiikareilla ja pienelläkin kaukoputkella voi tunnistaa jo että kohde on galaksi tai sitten ei. NGC-luettelon kuvauksessa kohde on luokiteltu pallomaiseksi joukoksi, johtuen varmasti useista galaksin halossa näkyvistä etualan tähdistä. 10-senttisellä kaukoputkella galaksin ydin on terävä ja sitä ympäröivä halo näyttää jälkiä mottlingista. 20-senttisellä kaukoputkella voi nähdä galaksin himmeät spiraalihaarat ja suuremmilla kaukoputkilla voi tutkiskella kohteen HII-alueita. Ennen kaikkea olosuhteet tulevat olla erittäin hyvät, jotta galaksista näkyisi hyvin yksityiskohtia. 2000-luvulla M74 on räjähtäny myös kaksi supernovaa: Supernova 2002ap ja Supernova 2003gd. Vuoden 2002 supernova oli tarkemmin sanottuna hypernova ja oli kirkkaimmillaan 12.3 magnitudia. 2003gd löysi visuaalisesti Bob Evans Australian aamutaivaalta. Löytöhetkellä kohde oli jo himmenemään päin ja oli kirkkaudeltaan 13.2 magnitudia.

NGC 2276 & NGC 2300 | Iiro Sairanen

Galaksipari NGC 2276 ja NGC 2300 sopii suomalaisille havaitsijoille kuin nyrkki silmään. Kohde löytyy nimittäin Pohjantähdestä vain 4 astetta pohjoiseen, kuitenkin Kefeuksen puolella. Sijainti taivaalla aiheuttaa kuitenkin pientä tuskanhikeä varsinkin Dobson-tyyppisten kaukoputken omistajille, koska kohde on ikävä etsiä näkökenttään. Parivaljakon kirkkaampi jäsen NGC 2300 on magnitudiltaan 11 ja kokoa löytyy 3,2' x 2,7'. NGC 2276 on vain hieman himmeämpi ja pienempi, mutta omaa pienen pintakirkkauden. Juuri kokonaiskirkkautensa takia molemmat galaksit näkyvät jo alle 10-senttisellä kaukoputkellakin. Suuremmilla kaukoputkilla voi yrittää joitain yksityiskohtia, varsinkin galaksista 2276. "Kaunis galaksipari. NGC 2300 in kirkkaampi kuin NGC 2276 ja on pyöreä galaksi kirkkaalla ytimellä. NGC 2276 on ainoastaan himmeä ovaali sumu ilman kirkastumia ja on näkyvissä ainoastaan syrjäsilmällä." Kuvailee näkymää Iiro Sairanen Imatralta. Olosuhteet Lakasenpellolla ovat olleet huonot: RJM vain 5 ja Seeing sekä TT 4. Kaukoputkena on käytetty järeää 40-senttistä Dobsonia ja 244-kertaista suurennosta. Valokuvista paljastuu NGC 2276 hyvin erikoinen rakenne. Minkä kokoinen kaukoputki tarvitaan että pystytään näkemään jotain samanlaista? Lähettyviltä löytyy myös useita hyvin himmeitä galakseja.

Messier 42 | Mikko Olkkonen

Koska Messier 42 - Orionin suuri kaasusumu on esitelty palstalla jo allekirjoittaneenkin aikana läpikotaisesti, laitan tähän muutaman komean piirroksen kohteesta ilman suurempia löpinöitä.
Ensimmäinen on tullut Mikko Olkkoselta ja piirros on tehty Newton 200/1000mm kaukoputkella ja suurennosta on ollut huimat 400! Mikon kuvaus kohteesta on seuraava: "Usein orion näkyy säikeisenä mutta nyt sumu muistutti pumpulimaisia kumpupilvipalleroita. Sumu näkyi ukkospilven muotoisena. "alasimen" yläreuna selvärajainen ja suora poislukien kirkkaan tähden kohdalla jossa kohouma. Runsaasti kirkkaampia ja himmeämpiä alueita joista kolme selkeästi muuta sumua kirkkaampia. sumun reunassa lahtia, joista neljä isompaa näkyi hyvin. 2 erillistä himmeämpää saareketta sumun vasemmalla puolella. Trapetsista näkyi 4 tähteä, joista C kirkkain ja B himmein. Okulaari: vixen 2.5. suodatin: orion ultrablock.". Rajamagnitudi oli 5.0, TT ja Seeing 3. Piirroksen aikana oli yli puolikuu.

Messier 42 | Jari Juutilainen

Toinen piirros on palstalla uusi havaitsija Jari Juutilainen, joka on piirtänyt samaisen kohteen, mutta isommalla kaukoputkella: 305/3048mm. Havaintopaikkana toimi Kangaslampi, täysikuulla. "Sumu oli hyvin himmeä johtuen täysikuusta. Silti yksi "siipi" helposti näkyvissä." Suurennosta piirroksessa oli 152x.

Jaakko Saloranta

English Summary

Because there is no time to waste, we will move on to the observations right a way. Long story short, Messier 37 in the first drawing, made by Sami Rask from Espoo. Messier 74 in the second picture is drawn by Toni Veikkolainen and the galaxy pair, NGC 2300 & 2276, observed by Iiro Sairanen. There also is two pictures from Messier 42, made by two different observers and two different telescopes.