Kirjaudu tai rekisteröidy

Tietoa Ursasta »

Kanavat

Meteorit - Marraskuu 2019

Meteorit

Satunnaisia tähdenlentoja näkyy joka yö aina, kun on riittävän pimeää. Useita kertoja vuodessa voidaan nähdä joku tähdenlentoparvi, jolloin jostain suunnasta taivasta (säteilypisteestä eli radiantista) tulee runsaammin tähdenlentoja.

Meteoriparvet

Leonidit

Leonidit ovat aktiivisia 6.30.11. Leonidit näyttävät tulevan Leijonan sirpin alueelta. Radiantti on korkealla etelässä vasta klo 7, joten myöhäinen aamuyö on parasta havaintoaikaa. Tähdenlentoja näkyy kuitenkin käytännössä kaikkialla taivaalla.

Maksimin ennustetaan tänä vuonna olevan aamuyöllä 17.11. Tällöin saattaa näkyä noin kymmenen tähdenlentoa tunnissa. Lievää aktiivisuuden kasvua saattaa olla odotettavissa tänä vuonna. Parasta havaintoaikaa on amuyö, mutta vähenevä kupera kuu haittaa havaintoja.

Leonidit on yksi kuuluisimmista meteoriparvista. Erityisesti se on tunnettu aika ajoin toistuvista meteorimyrskyistään. Viimeisin näistä oli vuonna 2002. Parven aktiivisuus kasvaa huomattavasti aina 33 vuoden välein.

Tauridit

Tauridien tähdenlentoja nähdään harvakseltaan syyskuulta joulukuulle. Parven pohjoisen haaran maksimi on 12.11. Tällöin voi parhaimmillaan näkyä muutamia taurideja tunnissa. Meteorit näyttävät tulevan Plejadien tähtijoukon lounaispuolelta Härän tähtikuviosta. Taurideihin liittyy ajoittain kirkkaita tulipalloja.