Kirjaudu tai rekisteröidy

Tietoa Ursasta »

Kanavat

Meteorit - Elokuu 2018

Meteorit

Satunnaisia tähdenlentoja näkyy joka yö aina, kun on riittävän pimeää. Useita kertoja vuodessa voidaan nähdä joku tähdenlentoparvi, jolloin jostain suunnasta taivasta (säteilypisteestä eli radiantista) tulee runsaammin tähdenlentoja.

Meteoriparvet

Perseidien meteoriparvea seurataan Suomessa selvästi eniten. Perseidejä esiintyy 17.7. 24.8. Pääosa tähdenlennoista nähdään 10. ja 14. päivän välillä, ja parasta havaintoaikaa on sunnuntain ja maanantain välinen yö 12./13.8. Kannattaa hakea mahdollisimman pimeä paikka, josta näkyy suuri osa taivasta. Koska taivasta pitäisi tarkkailla vähintään puoli tuntia, kannattaa asettua maahan makaamaan. Olosuhteet ovat tänä vuonna auringonpimennyksen vuoksi (joka sattuu aina uuden kuun aikaan) hyvin suotuisat eikä Kuu häiritse valollaan, joten perseidejä voi nähdä parhaana yönä jopa 60 kpl tunnissa. Tähdenlentoja nähdään kaikkialla taivaalla, mutta niiden ratojen alkupiste yhtyy Perseuksen tähdistössä. Tähdenlentojen määrä kasvaa kohti aamuyötä.

Lue Ursan tiedote Perseidien tähdenlentoparvesta

Delta-akvaridien maksimi on elokuun ensimmäisellä viikolla. Yön aikana voi nähdä muutamia delta-akvarideja. Tähdenlennot näyttävät tulevan matalalta Vesimiehen suunnalta kakkon ja etelän väliltä. Hitaana ja pitkänä punertavana taivaan yli pyyhkäisevä meteori on melko varmasti delta-akvaridi.

Kappa-cygnidien tähdenlentoja näkyy eniten aamuyöllä 18.8. Niitä voi nähdä yön aikana muutaman kappaleen. Meteorit näyttävät tulevan Joutsenen tähtikuvion suunnalta.

Aurigidien maksimi on 1.9. mutta niitä näkyy 28.8.5.9. Maksimissaan aurigideja voi nähdä noin viisi kappaletta tunnissa. Meteorit näyttävät tulevan Ajomiehen Capella-tähden lähettyviltä.