Kirjaudu tai rekisteröidy

Tietoa Ursasta »

Kanavat

Meteorit - Marraskuu 2017

Meteorit

Satunnaisia tähdenlentoja näkyy joka yö aina, kun on riittävän pimeää. Useita kertoja vuodessa voidaan nähdä joku tähdenlentoparvi, jolloin jostain suunnasta taivasta (säteilypisteestä eli radiantista) tulee runsaammin tähdenlentoja.

Meteoriparvet

Leonidit

Leonidit on yksi kuuluisimmista meteoriparvista. Erityisesti se on tunnettu aika ajoin toistuvista meteorimyrskyistään. Viimeisin näistä oli vuonna 2002. Parven aktiivisuus kasvaa huomattavasti aina 33 vuoden välein. Vuonna 2005 Leonidien aktiivisuus palasi normaalille, vuoden 1998 tasolle. Tällöin meteoreja näkynee 10 kappaletta tunnissa.

Leonidit ovat aktiivisia 6. - 30.11. Leonidit näyttävät tulevan Leijonan sirpin alueelta. Radiantti on korkealla etelässä vasta klo 7, joten myöhäinen aamuyö on parasta havaintoaikaa. Tähdenlentoja näkyy kuitenkin käytännössä kaikkialla taivaalla.

Parhaiten leonideja näkyy aamuyöllä 18.11. Tällöin saattaa näkyä noin 10 leonidia tunnissa. Parvi on kuitenkin yllätyksellinen, joten niitä saattaa olla paljon enemmänkin.

Tauridit

Tauridien tähdenlentoja nähdään pitkin marraskuuta. Parven pohjoisen haaran maksimi on 12.11. Tällöin voi parhaimmillaan näkyä muutamia taurideja tunnissa. Meteorit näyttävät tulevan Plejadien tähtijoukon lounaispuolelta.