Kirjaudu tai rekisteröidy

Tähtitaivas nyt

Pimeät havaintopaikat
Taivaanvahdin kartalle kerätään Suomen parhaita tähtienkatselupaikkoja. Katso lähiseutusi pimeät paikat tai lisää kartalle omat paikkavinkkisi. Kartalle kerätään vain julkisia paikkoja jonne on vapaa pääsy.

Podcast: Tähtitaivas nyt
Uudessa Tähtitaivas nyt -podcastissa Markku Poutanen kertoo alkaneen kuukauden tähtitaivaan tapahtumista. Tähtitaivas nyt löytyy iTunesista, Spotifysta ja YouTubesta. Uudet jaksot ilmestyvät aina kuukauden ensimmäisenä päivänä syyskuusta toukokuuhun.

Meteorit - Joulukuu 2016

Meteorit

Satunnaisia tähdenlentoja näkyy pitkin vuotta aina, kun on riittävän pimeää. Useita kertoja vuodessa voidaan nähdä joku tähdenlentoparvi, jolloin jostain suunnasta taivasta (säteilypisteestä eli radiantista) tulee runsaammin tähdenlentoja.

Meteoriparvet

Geminidit ovat vuoden parhaita meteoriparvia perseidien ja kvadrantidien ohella, joskin joulukuun tyypillisesti pilvinen sää haittaa usein niiden havaitsemista Suomessa. Geminidien parven meteoreja kannattaa seurata 4.-17.12. Parven aktiivisin vaihe on 14.12., jolloin hyvissä olosuhteissa voi näkyä jopa 70 geminidiä tunnissa. Maksimi on kuitenkin varsin laakea, eli meteoreja voi nähdä runsaasti useina öinä. Tarkkailu kannattaa keskittää maksimia edeltäville päiville, sillä toisinaan parven aktiivisuus hiipuu hyvin jyrkästi maksimin jälkeen. Geminidit näyttävät tulevan Kaksosten Castor-tähden suunnasta. Täysikuu haittaa havaintoja maksimin aikaan.

Ursideja on mahdollisuus nähdä 17.-26.12. Maksimi on 22.12. noin klo 4.30. Ursidit tulevat Kochabin (beta Ursae Minor) vierestä, joka on Pienen Karhun tähdistön eli "Pikku Otavan" neliön nurkkatähti. Ursideja voi parhaimmillaan nähdä 5-10 kappaletta tunnissa. Kuun viimeinen neljännes ei haittaa havaintoja juurikaan.

Meteorit