Kirjaudu tai rekisteröidy

Tähtitaivas nyt

Tuhannen tähden paikka 24.8.–24.10.
Ursan kampanjassa etsitään Suomen parhaita tähtienkatselupaikkoja. Taivaanvahdin kartalta voit etsiä läheltäsi hyviä havaintopaikkoja tai jakaa omat pimeät taivastärppisi, jotta kartta saa kattavuutta.

Linnunrata
Pimeän saapuessa Linnunradan himmeänä hohtava vyö kulkee taivaankannen yli lounaasta koilliseen. Kelmeä hehku on kaukaisten tähtinen yhteen sulautunutta valoa. Kiikarilla ja kaukoputkella katsottaessa se hajoaa erillisiksi tähdiksi. Kaupunkien valoissa Linnunrata ei erotu, mutta pimeällä maaseudulla kuuttomana yönä se on komea näky.

Meteorit - Joulukuu 2016

Meteorit

Satunnaisia tähdenlentoja näkyy pitkin vuotta aina, kun on riittävän pimeää. Useita kertoja vuodessa voidaan nähdä joku tähdenlentoparvi, jolloin jostain suunnasta taivasta (säteilypisteestä eli radiantista) tulee runsaammin tähdenlentoja.

Meteoriparvet

Geminidit ovat vuoden parhaita meteoriparvia perseidien ja kvadrantidien ohella, joskin joulukuun tyypillisesti pilvinen sää haittaa usein niiden havaitsemista Suomessa. Geminidien parven meteoreja kannattaa seurata 4.-17.12. Parven aktiivisin vaihe on 14.12., jolloin hyvissä olosuhteissa voi näkyä jopa 70 geminidiä tunnissa. Maksimi on kuitenkin varsin laakea, eli meteoreja voi nähdä runsaasti useina öinä. Tarkkailu kannattaa keskittää maksimia edeltäville päiville, sillä toisinaan parven aktiivisuus hiipuu hyvin jyrkästi maksimin jälkeen. Geminidit näyttävät tulevan Kaksosten Castor-tähden suunnasta. Täysikuu haittaa havaintoja maksimin aikaan.

Ursideja on mahdollisuus nähdä 17.-26.12. Maksimi on 22.12. noin klo 4.30. Ursidit tulevat Kochabin (beta Ursae Minor) vierestä, joka on Pienen Karhun tähdistön eli "Pikku Otavan" neliön nurkkatähti. Ursideja voi parhaimmillaan nähdä 5-10 kappaletta tunnissa. Kuun viimeinen neljännes ei haittaa havaintoja juurikaan.

Meteorit