Kirjaudu tai rekisteröidy

Tähtitaivas nyt

Pimeät havaintopaikat
Taivaanvahdin kartalle kerätään Suomen parhaita tähtienkatselupaikkoja. Katso lähiseutusi pimeät paikat tai lisää kartalle omat paikkavinkkisi. Kartalle kerätään vain julkisia paikkoja jonne on vapaa pääsy.

Podcast: Tähtitaivas nyt
Mitä taivaalla tapahtuu syyskuussa? Syksyn ensimmäisessä Tähtitaivas nyt -podcastin jaksossa etsitään taivaalta Linnunrataa ja muita syvän taivaan kohteita, keskustellaan Plutosta ja veikkaillaan revontulien näkymistä tulevana talvena. Tähtitaivas nyt löytyy Applen podcasteista, Spotifysta ja YouTubesta.

Syyskuu: Aurinko ja Kuu
Maanantaina 23.9. klo 10.50 on syyspäiväntasaus. Täysikuu on 14.9.

Syyskuu: Planeetat
Jupiter, Saturnus, Uranus ja Neptunus näkyvät syyskuun yötaivaalla.

Syyskuu: Meteorit
Syyspäiväntasauksen 23.9. tienoilla ennen aamun valkenemista näkyy eniten sporadisia eli satunnaisia meteoreja. Tämä johtuu maapallon asennosta radallaan Auringon ympäri. Hyvissä olosuhteissa voi näkyä jopa 15 satunnaista meteoria tunnissa.

Syyskuu: Ilmakehän ilmiöt
Syyskuun tyypillisiin ilmiöihin kuuluvat sateenkaaret ja sumuilmiöt, kangastukset sekä revontulet.

Kesäkolmio ja Linnunrata hallitsevat syksyn etelätaivasta
Syyskaudella etelätaivasta hallitsee Kesäkolmio, jonka muodostavat: Joutsenen Deneb, Lyyran Vega ja Kotkan Altair tähdet. Pimeällä havaintopaikalla voi nähdään Linnunradan kaartuvan taivaan yli koillisesta lounaaseen. Sama taivaan asento näkyy pimeän saapuessa aina elokuulta marraskuulle.

Meteorit - Tammikuu 2015

Meteorit

Satunnaisia tähdenlentoja näkyy joka yö aina, kun on riittävän pimeää. Useita kertoja vuodessa voidaan nähdä joku tähdenlentoparvi, jolloin jostain suunnasta taivasta (säteilypisteestä eli radiantista) tulee runsaammin tähdenlentoja.

Meteoriparvet

Kvadrantidit on vuoden komeimpia meteoriparvia. Se on aktiivinen 28.12.-12.1. Terävin maksimi kestää tänä vuonna todennäköisesti vain muutamia tunteja. Maksimin on ennustettu osuvan tammikuun 4. päivään klo 4. Hyvissä oloissa voi nähdä jopa 60 meteoria tunnissa. Illalla säteilypiste on vielä varsin matalalla ja parhain havaintoaika on aamuyöllä, jolloin säteilypiste on korkealla etelässä.

Meteorit näyttävät tulevan Karhunvartijan tähdistön yläosista, kymmenkunta astetta Otavan kauhan varren päästä vasemmalle.

Meteorit