Kirjaudu tai rekisteröidy

Tähtitaivas nyt

Pimeät havaintopaikat
Taivaanvahdin kartalle kerätään Suomen parhaita tähtienkatselupaikkoja. Katso lähiseutusi pimeät paikat tai lisää kartalle omat paikkavinkkisi. Kartalle kerätään vain julkisia paikkoja jonne on vapaa pääsy.

Tammikuu: Aurinko ja Kuu
Tammikuun alussa Aurinko on Jousimiehessä ja siirtyy 20.1. Kauriin tähdistöön. Pimeä aika lyhenee Etelä-Suomessa reilusta 14 tunnista 13 tuntiin ja Pohjois-Suomessa 16 tunnista vajaaseen 14:ään. Utsjoella on vuoden ensimmäinen auringonnousu 17.1.

Tammikuu: Planeetat
Venus ja Jupiter näkyvät aamutaivaalla. Mars, Uranus ja Neptunus ovat iltataivaalla.

Tammikuu: Komeetat
Komeetta 46P/Wirtanen on havaittavissa kiikarilla vielä tammikuussa. Se liikkuu kuukauden aikana Ilveksen tähtikuviosta Isoon karhuun / Otavaan.

Tammikuu: Meteorit
Satunnaisia tähdenlentoja näkyy joka yö aina, kun on riittävän pimeää. Kvadrantidien meteoreja voidaan nähdä 28.12.–12.1. mutta pääosa nähdään maksimiyönä. Terävin maksimi kestää todennäköisesti vain muutamia tunteja, ja sen on ennustettu osuvan perjantaina 4.1. aamuyön tunneille.

Tammikuu: Ilmakehän ilmiöt
Marraskuun ilmakehän ilmiöihin kuuluvat tyypillisesti helmiäispilvet, jääsumuhalot, kangastukset ja revontulet.

21.1. täydellinen kuunpimennys
Maanantai-aamuna 21.1. tapahtuu täydellinen kuunpimennys. Pohjois-Suomessa pimennys voidaan havaita kokonaan ja eteläisessä ja itäisessä Suomessakin vain pimennyksen viimeiset vaiheet jäävät horisontin taakse.

Meteorit - Tammikuu 2015

Meteorit

Satunnaisia tähdenlentoja näkyy joka yö aina, kun on riittävän pimeää. Useita kertoja vuodessa voidaan nähdä joku tähdenlentoparvi, jolloin jostain suunnasta taivasta (säteilypisteestä eli radiantista) tulee runsaammin tähdenlentoja.

Meteoriparvet

Kvadrantidit on vuoden komeimpia meteoriparvia. Se on aktiivinen 28.12.-12.1. Terävin maksimi kestää tänä vuonna todennäköisesti vain muutamia tunteja. Maksimin on ennustettu osuvan tammikuun 4. päivään klo 4. Hyvissä oloissa voi nähdä jopa 60 meteoria tunnissa. Illalla säteilypiste on vielä varsin matalalla ja parhain havaintoaika on aamuyöllä, jolloin säteilypiste on korkealla etelässä.

Meteorit näyttävät tulevan Karhunvartijan tähdistön yläosista, kymmenkunta astetta Otavan kauhan varren päästä vasemmalle.

Meteorit