[tekokuut-l] Kiinnostusta satelliitti-iltoihin pk-seudulla?

Kai Hämäläinen kai.hamalainen at pp1.inet.fi
Ma Syys 15 18:08:30 EEST 2003

> Kiinnostusta satelliittien havaintotoimintaan
> pääkaupunkiseudulla näyttää löytyvän. Olen itse
> työmatkojen vuoksi varattu koko syyskuun aika
> tiiviisti, joten voitais aloitella lokakuun alussa.

Sama täällä. Syyskuu on alani kiirellisintä aikaa. Mielestäni tekokuut ovat juuri siinä mielessä hyviä havaintokohteita, että havainnot onnistuvat vaikka valosaastetta vähän olisikin. Tietysti jos aikoo havaita muutakin illan pimetessä, havaintopaikka on aina valittava sen "vaikeimman" kohteen mukaan. Antaisin enemmän painoarvoa näkyvyydelle mahdollisimman alas kuin täydelliselle pimeydelle, jos syystä tai toisesta tekokuu on napattava mahdollisimman aikaisin näkökenttään ja oltava nähtävissä mahd. kauan.

Olisi hauskaa kuulla jengin kokemuksia pk-seudun havaintopaikoista laajemminkin nimenomaan tekokuuvinkkelistä. Täällä Espoon Kilossa on suht korkea kallio josta näkee kitukasvuisten mäntyjen seasta paikkaa vaihdellen aina johonkin suuntaan. Sen verran kallioilla on korkeutta, että esim. Antares on tullut bongattua aamuhämärässä samalla kun koira on tehnyt tarpeitaan. Nyttemmin tälle alueelle on tullut n kappaletta uusia kerrostaloja ja paljon enemmän liikennettä, että on parempi olla kehumatta paikkaa sen enempää.

-kh

Enemmän tietoa listasta Tekokuut-l