[tekokuut-l] hauskahko havainto

Veikko M{kel{ pvtmakel at ursa.fi
Ke Maalis 20 02:23:49 EET 2002

On Tue, 19 Mar 2002, Kai Hamalainen wrote:

> Tekokuu ilmestyi oikeaan paikkaan, mutta kirkastui vain noin
> 1 mag asti. Olin aika ihmeisssäni että kuinka HA:n ennuste meni näin
> poskelleen, mutta heti silloin samaa reittiä kirkastui toinen tekokuu
> upeasti -7 mag asti. Tarkistin ennusteen, siinä ei mainittu mitään
> toisesta, himmeämmästä, Iridiumista samassa paikassa suunnilleen samaan
> aikaa. Eli: sattumalta samassa paikassa taivasta kirkastui jokin muu
> kuin Iridium-tekokuu ja vieläpä samaan tyyliin. Ehkä tämä nyt ei niin
> hirveän harvinaista ole. Kyllähän tekokuita kulkee näennäisesti
> peräkanaa, "törmäilevät" toisiinsa jne.

Muistelen Mikon tai Leon joskus kertoneen, että Heavens-Above
ei kerro läheskään kaikkia Iridium-välähdyksiä.  Välistä saattaa
puuttua melko kirkkaitakin.

Muistelen, että näin tapahtui mm. Cygnuksella tekokuita bongatta-
essa.  Mikolla on IridFlar-ohjelman tuloste, joka antoi H-A:ta
paljon laajemman listauksen.

Eikös nuo Iridiumit usein mene niin, että toinen heikompi näkyy
muutamia minuutteja ennen/jälkeen kirkkaammat flashin?

-VeikkoM-

Enemmän tietoa listasta Tekokuut-l