Vs: [mtj-l] Re: RedShift 3 ja ohjelmatesti

Jari Suomela jimenez at kolumbus.fi
Ke Joulu 1 11:48:01 EET 1999

"Kari A. Kuure" wrote:

> Mielestäni RS3 on täysiverinen tähtikarttaohjelma vaikka siinä onkin
> myös multimedian osuus. Itse asiassa, jos tarkkoja ollaan niin se on
> myös aurinkokuntasimulaattori jolla voidaan simuloidaan esimerkiksi
> komeetan lentoa aurinkokunnan halki. Hyvä esimerkki simulaatiosta on
> SL9:n törmäys Jupiteriin. Näitä simulaatioita on valmiiksi aseteltu
> useita kymmeniä mutta käyttäjä voi tehdä niitä itsekkin. Ja kaikki
> voidaan tietysti talentaan ja toistaa. Jokohan tässä tuli kehuttua
> ohjelmaa tarpeeksi. Kari

Ei RS3:ssa mitään vikaa varsinaisesti olekaan, mutta se on kuitenkin
hengeltään hiukan erilainen ohjelma kuin ymmärtääksen tähän vertailuun
haetaan.  Haluan ymmärtää, että tässä on tarkoitus testata käytännön
(lue: havaitsevalle) tähtiharrastajalle sopivia työkaluja.  Olisi RS3:a
kohtaan epäoikeudenmukaista panna se testissä Megastarin, Guiden ja
kumppaneiden rinnalle.  Sopivampi vertailukohde olisi Starry Night.
Aurinkokuntasimulaattorina RS3 on mitä mainioin, koska se pystyy
laskemaan radat lennossa ottaen huomioon erinäiset gravitaatiohäiriöt.
Sen sijaan deepsky-harrastajalle RS3 ei anna mitään.

Ongelman hahmottamiseksi mielessäni kummittelee karkea jako:

perusplanetaariot
aurinkokuntasimulaattorit
havaintojen suunnittelu/loki/kaukoputken ohjaus
tähtikarttaohjelmat

Mikään kiinteä jako tuo ei tietenkään ole sillä monessa ohjelmassa on
piirteitä useasta kategoriasta varsinkin, jos puhutaan
tähtikarttaohjelmista.  Nekin ovat lähtökohdiltaan ja tavoitteiltaan
kaikki hiukan toisistaan poikkeavia, joten yksyhteen vertailu ei anna
kovin hyvää kuvaa paremmuudesta.  Olisikin ehkä parempi, jos varsinaisen
paremmuustestin sijaan tekisitte kaikista ohjelmista  yhtenäisen kaavan
mukaan sivun kahden arvostelut  per ohjelma, jolloin se ei ole pelkkää
pinnan raapaisua.  Käytännössä siitä kait tulisi Tähdet ja avaruuteen
kahden tai kolmen lehden mittainen sarja, mutta silloin mukaan voisi
hyvin ottaa jokaisesta kategoriasta edustajia.

Jari
Astronautiskelija
HTML liite on poistettu...

Enemmän tietoa listasta Mtj-l