[mtj-l] Re: Ohjelmatesti

Veikko Makela Veikko.Makela at helsinki.fi
Ke Joulu 1 13:53:36 EET 1999

Kiitos Jari hyvästä listasta testissä huomioitavista asioista..

> Testin suorittamisesta sen verran, että onko tarkoitus tehdä vertailutesti ("TM
> testaa" -tyyliin), jossa tuotteet pannaan paremmuusjärjestykseen vai yleisempi
> ("arvostelu"), jossa katsotaan kunkin paketin vahvuudet ja heikkoidet?  Tietenkin nuo
> on mahdollista yhdistää, mutta mielestäni on tärkeää, että testaajilla ja lukijoilla
> on tarkka kuva siitä, mitä ohjelmista testataan ja miksi.

Kuten jossain aikaisemmassa viestissä totesin, niin testiä kannattaisi ehkä
(kommentoikaa) lähestyä juuri tehtäväpohjaisella menetelmällä eli valitaan
muutama työ, josta pitäisi selviytyä ohjelmilla.  Olen ehdottanut nyt kolmea
erityyppistä karttatehtävää, mutta joku voi keksiä jonkun muunkin tehtävä-
pohjaisen testin noiden lisäksi, tai ehkä jonkun tilalle.

Tehtävien ohella varmaan kannattaa katsella noita yleisempiä asioita, esimerkiksi
niitä, joita Jari tuossa listasi.

Minusta on vaikeaaa ja vähän arveluttavaakin lähteä laittamaan noita ohjelmia
ehdottomaan tärkeysjärjestykseen, vaan mieluummin niin, että tutkitaan, miten
mikäkin ohjelma soveltuu erityyppisiin käyttötarkoituksiin.  Eikös tämä kuullosta
järkevältä.

> Tässä muutama tältä istumalta mieleen juolahtanut asia.  Mielestäni tuo neljän
> testattavan lista vaikuttaa aika asialliselta, eikä RedShift oikein istu joukkoon (ei
> ohjelmassa ole mitään vikaa).  Jos on pakko saada mukaanviides, harkitkaa DeekSky99
> tai SkyToolsia.

No tuo Jorma lupasi RS 3.01:n käyttöön, niin kai se voidaan mukaan ottaa.

> Onko tarkoitus muuten, että testiporukasta jokainen testaa jokaisen ohjelman?
> Kuulostaa hirveän isotöiseltä menetelmältä, vaikka eihän se minua rasita.  Lisäksi
> hiukan arveluttaa kopioiden tekeminen noin niinkuin tekijänoikeudellisessa mielessä -
> joku saattaisi vetää siitä herneen nenäänsä ja aiheesta.  Ursalla kyllä pitäisi olla
> laittaa vähän rahaa tällaiseen juttuun.

Minusta saattaa olla muuten tosi vaikea verrata ohjelmia, mikäli niitä ei pääse
käyttämään rinnakkain.  Minä ajattelin sellaista etenemistapaa, että jokainen
mukaan lähtevä testaaja ottaa itselleen yhden testitehtäväkokonaisuuden ja pyrkii
tekemään tästä testiraportin.

Kertokaa, jos keksitte muita vaihtoehtoja.  Toki kukin voi käydä testit läpi omalla
suosikkisoftallaan, mutta tuleeko tässä tarpeeksi veratilutilanne.  Jos kaikki
testaajat olisivat pääkaupunkiseudulta, niin toki voisimme kokoontua yhdessä
tekemään testit (näin toimimme kaukoputkitestin kanssa).  Mutta minä en
haluaisi rajata muualla asujia mt-jaostolaisia testin ulkopuolelle.  Varsinkin, kun
ainakin yksi potentiaalinen osallistuja on muualta kuin Etelä-Suomesta.

Voihan olla, että tuo kopioiden tekeminen ei ole ihan kaikkien taiteen sääntöjen
mukaista, mutta ymmärtääkseni omaan käyttöön saa tehdä kopioita ja tarkoitus on,
että tehdyt kopiot palautetaan alkuperäiselle omistajalle.  Minä en rohkaise ketään
pirattiiasennuksen tekoon ja sanotaanko testin virallisena järjestäjän mt-jaosto kieltää
testiasennuksen jättämisen omalle koneelle.  En usko, että kukaan valmistaja
ryhtyisi kovin kauheasti rähisemään testauskäyttöön tehdyistä väliaikaisista
asennuksista.

Mä en periaatteessa kauheasti ryhtyisi tuhlaamaan rahaa näihin siksi, koska Ursaan
on jo ostettu muutenkin kolme kaupallista tähtikarttasoftaa.  Toki jos tässä olisi
enempi aikaa, niin voisi maahnatuojilta ja jopa valmistajilta puutaa kontribuutiota.
Sen vuoksi arvostankin kovasti, jos saamme sen Guiden testauskäyttöön.

Sitten olisikin vielä se kysymys, että kukahan tulee mukaan.  Olen saanut vasta
yhden tai kaksi melko varmaa testaajaa.  Aikataulu on melko väljä ja testin viimeistely
venynee melko pitkälle ensi vuoden keväälle.

Enemmän tietoa listasta Mtj-l